söndag 21 juli 2013

Första delen av min sommar, en liten sammanfattning...

Ja, som ni vet så började inte min sommar så bra när min far blev sjuk och på mindre än en vecka på sjukhuset.
Kvällen innan begravningscermonin åkte jag, min dotter, bror och hans dotter ut och plockade Lupiner. De blommor som fick bli en symbol för honom, då det var just Lupiner han hade i sina händer i minnesrummet efter att han dött. Vi hade mycket Lupiner på vår barndomsgård så det kändes mer personligt än att gå till en blomsteraffär och köpa en bukett.


På väg till begravninscermonin.
Nervös och ledsen.

Dagen efter åkte jag, min bror och hans sambo till Nääs och nördade loss bland slott, trädgårdar, vatten och vacker natur. Det behövdes! "Slippa" alla tårar och sorg. Vi avslutade dagen med lite god mat på Nääs Fabriker och en liten rundtur i Tollered. Jag valde en förrätt med lite kallskuret, ost och en god kräm med tomater i. 
Här är några bilder jag tog under vår dag omkring området. Underbar dag. 



Samma dag hade jag fått en tvättmaskin av en väns pappa och på söndagen åkte min bror och hans sambo hem och jag satt och lurade på hur jag skulle hänga tvätten nu när jag hade tagit bort all gräsmatta och satt stenplattor överallt. Resultatet blev att jag drog ut hela tvättlinan från torkvindan och byggde en tvättställning av restvirket jag hade kvar från odlingsbänksbygget. Lagom till tvättlinan skulle upp kom Oliver upp ur sängen och jag fick lite hjälp med det sista. 


Sommaren innebär lite "lättare mat". För vem vill stå inne i köket och laga mat i timmar när solen lyser och värmen äntligen har kommit? INTE JAG! 
Här är en av middagarna jag svängde ihop efter en dag på jobbet: Mozarellasallad och ugnsbakad skinkstek. På det stora fatet finns egenodlad sallad, mozarella, färsk lök, kvisttomater, oliver, flingsalt och svartpeppar. Sås med creme fraiche, majonäs, vitlök, citronsaft, salt, svartpeppar, färsk timjan, ruccola och blåmögelost. En bit skinkstek i ugnen kryddad med örtagårdsblandning, anchochilli, svartpeppar och mycket smör.
 Den här utsikten mötte jag varje eftermiddag när jag klev av spårvagnen hemma i Angered. Snacka om sommarkänsla!
Denna måltid lagade jag för att fira inledningen av semestern, en paj med skinka, purjolök och champinjoner. Det absolut bästa pajdegreceptet är:
3 dl mandelmjöl 
0,5 dl skalade sesamfrön 
1 msk fiberhusk 
1 tsk salt 
40 g smör
1st ägg
Mixa mandelmjöl och sesamfrön i blender/mixer och blanda sedan ner resterande ingredienser och mixa till en deg. Tryck ut i pajform eller springform och nagga botten med gaffel, låt vila i kylskåp ca 30 min. Grädda skalet i 175 g i ca 10 minuter tills skalet fått lite färg. Ta sedan ut och höj ugnen till 200 grader.

Jag har äntligen lärt mig att göra RÄTT när jag gör fyllningen: Lägg riven ost i botten på pajskalet, lägg i fyllningen, toppa med resten av osten och sedan häll i äggstanningen! Toppa gärna med lite smör! 
Nu spelar det ingen roll vad du fyller din paj med - du kommer alltid att lyckas! 
Så var det dags för min bror att komma ner igen för att gå igenom pappas hus efter viktiga papper. Den dagen var otroligt tung så vis av förra gången bestämde vi oss för att åka på utflykt dagen efter. Den här gången blev det Gunnebo slott, bara jag och min bror. Det var jättevarmt ute och solen gassade barmhärtigt på oss. Jag fotade nog säkerligen 100 bilder både på blommor och ätbart! Vi avslutade dagen på Skatans Krog i Mölndals Kvarnby med vattnet strömmande utanför. Jag valde grillad hamburgare utan bröd och pommes frites och fick lite extra sallad och ost istället. 
Här är några bilder från dagen, nedan. 







Glömde! 
Min dotter fyllde år samma dag som brorsan kom ner så vi fick fira henne på kvällen efter vår tur ute i pappas hus. 
Jag bakade återigen en paj men den här gången var fyllningen räkor, lite rökt lax och sparris. Det var gott och uppskattat. Samantha fick baka tårtan som blev en lchf kladdkaka med mintchoklad i botten, fint dekorerad med vaniljgrädde och färska jordgubbar. 

Samantha har flyttat hem till mig nu och även hennes katt, Leon. Det har varit en del morr och fräs men gått ovanligt bra ändå med tanke på att jag har två vuxna katter och Leon är bara några månader yngre än Cesar. En kväll fann vi honom i köket...på det här viset. Varför bilderna är suddiga är för att han gnodde runt hela tiden...på min SKÄRBRÄDA! 




I onsdags åkte vi till Trollhättan och hälsade på pappas kusin och fick höra massor av intressanta historier om pappas släkt. Innan vi åkte hem svängde vi förbi Kungälv och gick till Fars Hatt och åt. Det var INTE något att rekommendera. Det var som att kliva in i en skolmatsal på 70-talet. Servitriserna var otroligt oerfarna och glömde beställningar, satte maten på fel bord osv. Maten var "okej" men absolut inte värt priset. Jag beställde in en fiskburgare med sallad och jodå, det gick att äta men ja...mina fiskburgare är godare och större än den lille fiskbiten jag fick. Den var säkerligen full med mjöl och stekt i margarin dessutom. Samantha beställde in en Cesarsallad och den simmade praktiskt taget i dressing. 

Nu är min första vecka på semestern avslutad och jag lovar att försöka vara lite mer frekvent på att skriva igen. Det kommer fler tunga dagar framöver men däremellan blir det sol, värme, glada skratt och säkerligen tårar och regn emellan. Fyra veckor kvar! Glöm inte att njuta av vad naturen bjuder i sommar. Jag "vräker" i mig bigarråer just nu .Det är så gott! 




1 kommentar:

  1. Vad roligt att du har kommit igång lite med bloggandet igen efter att du haft en tung period i livet. Jag har tänkt på dig♥. Du får gärna gå in och läsa på min nystartade blogg om du vill. metrobloggen.se/caritha1
    Kram

    SvaraRadera