tisdag 23 juli 2013

Grilldags - spett med ost, zucchini, aubergine och champinjoner

Med tanke på idéerna jag fick igår så var det dags att skrida till verket. Den första åtgärden var att skaffa en grill då jag fick kasta den jag hade, en el-grill som gav oss stötar när vi skulle grilla sist. Nu fick det bli en traditionell kolgrill som dottern köpte på Ica för 200 kronor. Och ja...man får ju vad man betalar för:

En grill där man får gissa sig till hur den sätts ihop och dessutom saknades skruvar till hjulen och resten som inte är ihopsatt på  bilden. Jag gick tillbaka till Ica och fick med mig en påse skruvar ...som inte passade.
Men, men, det gick ju att grilla i alla fall!
Efter lite bök med aubergine och zucchini som jag hyvlade i tunna skivor och sedan fick saltas av (urvattnas) och sedan kryddas med chili, spiskummin och vitlökspulver.
Jag köpte både "salladsost" (mycket salt sådan) och Halloumi, som jag skar i kuber och svepte in i de tunna skivorna av zucchini och aubergin. Satte dem på bambuspett. Champinjonerna fylldes med färskost med smak av vitlök och örter och fick en kappa av bacon i sin tur och på spetten. Hade inte varit fel att ha små tandpetare också men jag hade bara plasttandpetare. Blir inte så nyttigt...
Kött och kyckling grillades också och till det en stor skål med sallad och en ny "Gucca" med Ruccola, timjan, rosmarin, creme fraiche, majonäs och citron. (Alltid salt och peppar naturligtvis).
I väntan på grillning. Penslade på lite ekologisk, kallpressad rapsolja också. 

Det är riktigt varmt: 44 grader i solen sa min termometer. Nästan för varmt för att grilla men Samantha var tapper, trots huvudvärk. Notera jordgubbarna i bänken! :)  

Färdiga! Det blev många spett! 

På min tallrik! Champinjon i mitten, sätter man hattarna mitt emot varandra på spettet så rinner inte osten ut. Det blev väldigt gott! Tyvärr var salladsosten jag köpte väldigt salt så de med Halloumi var populärare både i min och barnens smak.

Tyvärr slog nog värmen ut vår aptit så det blev en hel del kött och spett över men det gör  ju inget, det kan man värma på i morgon och äta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar