söndag 11 augusti 2013

Jimmie Lannérs Tarte flambée

Jimmie är en underbar kock och fotograf som jag följer då jag älskar många av hans recept och häromdage lade han ut ett recept på Tarte Flambée, en slags fransk verison på pizza. 
I hans version tillagas tarten på pizzasten i en grill. Jag har inte vare sig det ena eller det andra så jag fick göra på mitt eget vis.
Jag följde receptet på pizzabotten men istället för två runda bottnar gjorde jag en hel på bakplåt i ugnen.
När det var dags att grädda den höjde jag värme till 225 och inställningen grill.

Botten:
200 g riven parmesan
8 ägg
1,5 dl vispgrädde
4 msk fiberhusk
Lite salt
Vispa ägg, grädde och fiberhusk med elvisp, blanda sist ner osten. Låt stå ca 5 minuter. Fördela degen på två och kavla den tunnt mellan två bakplåtspapper. Grädda i grillen på pizzastenen ca 15 minuter på 175g. Bred på créme fraiche, lägg på riven gruyère, bacon och löken. Baka sedan av den på pizzastenen tills den får en fin färg.
 
Topping:
Creme fraiche
Gruyéreost
Kittost
Lök
Bacon

Jag hittade ingen gruyéreost, så jag valde att använda en halvlagrad, fet Herrgårdsost och istället för Kittost valde jag en svartmögelost. Det blev väldigt gott!


Efter middagen bestämde jag och dottern oss för att "fira" hennes sista helg på semestern. Så vi skojade lite med min mobilkamera men jag måste säga att jag gillar dem. Min kära dotter är så fin! 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar