fredag 30 augusti 2013

Panerad fetaost

I somras när vi hade genomfört pappas begravningscermoni åkte vi till Alingås och åt på en grekisk restaurang med otroligt god och vällagad mat. Då beställde jag bland annat in friterad fetaost där paneringen var ett väldigt tunt skikt av någon form av mjöl men oj, vad gott det var!
Idag var jag så sugen på panerad/friterad ost så jag tänkte att nu testar jag att göra det själv.
Köpte fetaost i affären och så hem och testa!
Ett paket fetaost, dela osten i lagom stora bitar. Jag delade den i tre bitar.
Vispa upp ett ägg i en skål. Salta och peppra lite.
Blanda ca 1 dl mandelmjöl och 1 tsk kokosmjöl i en annan skål.
Doppa osten först i ägget och sedan i mjölet.
Stek/fritera i ekologisk rapsolja eller kokosolja. Vänd osten försiktigt och låt dem svalna lite. Ät dem som de är eller ihop med någon krispig sallad eller grönsak, tex gurka.
Funkar bra som snacks, förrätt eller som tillbehör till någon form av kött.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar