måndag 14 april 2014

Man tager vad man haver!

Fredagen kom och jag kom hem efter jobbet och hade absolut inte handlat något, då plånboken nästan ekar just nu efter en massa utlägg på skadad katt, bil etc.
Pizza hade jag redan bestämt mig för att göra för jag visste att jag hade grejer till en pizzabotten hemma och var ganska säker på att jag hade till topping också.
Botten blev den Halloumi-botten jag fick tips av min vän Maria men kommer från Birgitta Höglund:


Pizzabotten för 2

2 dl riven Halloumi

1 Ekologiskt Ägg

½ dl Grädde

2 msk Pofiber

Rör samman ingredienserna till pizzadegen. Låt svälla i 10 minuter.

Bred ut till två runda bottnar, ca 1 cm tjocka, på bakplåtspapper. Förgrädda på 250 gr i 10 minuter.

De här bottnarna går bra att lösfrysa och ta fram eftersom och fylla med valfria pizzatillbehör.

Det var den lätta biten. Nu till toppingen.
Hade ingen tomatsås hemma och ingen creme fraiche så det fick bli Färskost med blåmögelostsmak! 
Ni vet de där små runda burkarna för en tia. 
På detta riven ost, bacon, lök, haricote vertes och några körsbärstomater och häpp så blev det en pizza! 



Haricotes vertes är ju inte direkt vanligt att ha på pizzan men den såg så blek ut och det funkade faktiskt och mätt blev jag!

Måste ju också berätta lite om livet utanför köket.
Köpte för två veckor sedan en Crosstrainer! Har kollat i flera månader efter en roddmaskin men dessa är antingen sålda eller så kan jag inte få hem dem men nu hade jag sonen i stan och han åkte och hämtade den. Den kostade 295 kr och nu skulle här tränas hemma i vardagsrummet, framför teven.
Första försöket blev 5 minuter med stumma ben och en puls som jag trodde skulle hoppa ur kroppen.
I söndags var jag uppe i 17 minuter, lite småsvettig och kände mig väldigt nyttig. Särskilt med tanke på att jag parkerade mig i soffan hela lördagen och maraton-tittade på Game of Thrones.
Nu ska jag bygga lite muskler både fram och bak, tänkte jag!


Dessutom blev katten friskförklarad i fredags och slipper både kroppsstrumpa och tratt! 
Till påsken kommer mina kära syskon hit och förutom att röja i pappas hus för försäljning ska vi umgås och jag får presentera Magnoliorna för min syster som aldrig sett dessa i verkligheten. De finns inte i Norrland och jag älskar dessa fantastiska blommor. Det doftar så underbart när de blommar! 


 Frisk katt, vår, en Crosstrainer och efter ett litet aggressivt besök hos doktorn förra veckan så verkar mina "problem" vara rätt okej.
Jag kommer inte dö av näringsbrist än på ett tag verkar det som. Jag har fått en remiss till överviktskirurgen på Sahlgrenska angående mina värden så den storyn är inte slut än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar