söndag 27 april 2014

Örtkryddade kycklingköttbullar

Var och storhandlade igår och bestämde mig för att köpa ett paket med kycklingfärs, vilket jag aldrig gjort förut. Någon gång måste man ju prova något nytt! Adam älskar kyckling i alla former så någon skulle ju kasta sig över maten vad jag än bestämde mig för att göra med denna färs.
Idag blev det!
Jag tog fram matberedaren och mixade ihop:
Färsk Salvia, timjan, persilja och torkad basilika - ca 1 msk av varje.
En stor lök
3 klyftor vitlök
ett ägg
2 msk Philadelphiaost
2 tsk fiberhusk
1 msk mandelmjöl
salt, peppar, lite chilliflakes, ca 2 krm spiskummin

Detta fick stå och tjocka till sig i ca fem minuter.
Sedan blandade jag ner detta i kycklingfärsen med en slickepott. Har kommit på att den är effektivast att använda när man blandar ihop köttfärs.

Jag formade små bullar/biffar och lade i en smord, ugnsfast form.
In i ugnen i ca 30 minuter på två hundra grader.

Till detta serverade jag en salladssås på:
3 msk majonnäs
3 msk rysk yoghurt
2 msk torkad basilika
2 vitlöksklyftor
1 tsk citronsaft
salt, peppar

Blanda ihop det i en hög burk med stavmixer

Sallad med ekologisk salladsmix, eko-tomater, gurka, ostkuber och oliver. (Det var vad jag hade hemma)


Det är nu jag ska tala om att det var supergott!
Ärligt - nej, kycklingfärs kommer jag aldrig köpa igen. Det smakade ...inget! Hade ju massor med kryddor i och ändå smakade det typ barnmat. Lättuggat och smaklöst. 
Nä, det blir biffar på vanlig köttfärs i fortsättningen! 
Salladssåsen och salladen räddade det hela! 

Tröstade mig med att göra det jag gör varenda vår: Måla tånaglarna! Det blev rosa för jag kämpar med att lära mig att vara politisk (igen) och för mig är det Feministiskt Initiativ som gäller! 



Denna helt underbara helg är till ända. Sommarvärme och jag har varit utomhus så mycket jag bara kan! 
Jag har rensat ogräs, sått olika sallader i min ena drivbänkt, planterat blommor och sått ännu mer blommor. Går och pillar både här och där och kontrollerar om det finns något liv i alla mina krukor, vilket det inte gör så det kommer komma mer blommor. 
Gick en tur med kameran i det fina kvällsljuset förut och kan man annat göra än att älska naturen nu! 






1 kommentar:

  1. Håller med dig om kycklingfärsen - riktigt tråkig! En gång aldrig mer för mig också, men man kan ju inte veta om man inte provat! ;-)
    / Susanne

    SvaraRadera