fredag 4 april 2014

Ugnspannkaka

Fredagsgodis! Ibland steker jag "vanliga" lchf-pannkakor men idag mådde jag inte så bra, ont i huvudet och lite lätt illamående så jag googlade på ugnspannka och jag ville INTE ha fläskpannkaka vilket verkar vara det vanligaste.
Efter lite letande hittade jag följande recept från HannaKJonssons blogg.
Fyra ägg
Tre dl vispgrädde
Två matskedar fiberhusk
80 gram riven ost
Salt

Vispa ägg och grädde, blanda ner den finrivna osten och sedan fiberhusken. Låt stå och svälla en halvtimme.
Häll i en smord form, inte en långpanna! (ca 20 x25)
In i ugnen i ca 20 minuter på 200 grader.
Jag lät den stå inne tills den fick fin färg.


Till denna eminenta ugnspannkaka serverade jag en körsbärsgucca:
ca 1-2 dl frusna körsbär
0,5 dl vispgrädde
1 dl rysk yoghurt
1 tsk vaniljpulver
lite sötning

Kokade upp körsbären med sötningen. Lät dem svalna och stoppade i vaniljpulver. 
Mixade körsbären lite försiktigt och sedan blandade jag ner grädde och yoghurt. 
Farligt gott! Man kan välja vilka bär man vill eller bara vaniljpulver också. 


Fick i mig hälften av pannkaka och jag är rejält mätt kan jag säga! Har inte ätit så mycket innan idag så jag fick plats med detta. Lär nog inte äta mer idag. 


Isis är deppig! Hon fick åka till veterinären idag igen och ta bort dränet. Oliver ringde från veterinären som jag upplevde "skällde" på mig för att det var svullet och frågade om katten rivit på såret. Inte vad jag har sett men hon har ju slickat på bandage-tuben och jag kan ju inte kolla henne när jag är på jobbet. Nu ska såret luftas så när jag är hemma får hon ha tratten på sig även om hon hatar den. Hon kommer inte åt att äta eller dricka så jag får nästan mata henne!
Men ja, ja, en vecka till och sedan slipper hon stygnen också!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar