måndag 21 april 2014

Min påskhelg = både mat och slit

Den här påsken blev inte riktigt som alla andra eller som alla andras kan man också säga. Min syster Emma åkte ner från Sundsvall och åkte med min bror från Stockholm till Västergötland för att först och främst röja på pappas gård så den kan säljas. De sov över i närheten på vandrarhem de två första nätterna och det var lite frustrerande att inte kunna hjälpa till. Men de dök upp på påskafton här hos mig och jag fick bjuda dem på den påskmiddag som jag planerat: Önskemålet från Emma var att få äta lamm och lamm fick det bli! Hittade lammrostbiff på ICA som jag inhandlade och tillagade i min romargryta efter konstens alla regler med salvia, rosmarin, timjan, vitlök, peppar, salt och en skvätt rödvin.
Till detta serverades allsköns rotsaker: kålrot, palsternacka, rödbetor, potatis, morot, majrova och lök. Dessa förvällde jag först och sedan in i ugnen med Ghee och salt. Min syster tål inte mjölkprotein så jag gjorde även en rödvinssås som skulle vara den bästa enligt kocklandslaget
.

Jag ska ärligt bekänna att lamm inte är min grej alls. Jag tycker det luktar fruktansvärt illa när man tillagar detta kött men köttet gick att äta och även den egenhändigt gjorda såsen som jag tog lammskyn från romargrytan som bas och bara blandade ihop med creme fraiche och soja. Men jag var tvungen att diska direkt efter för det luktade lamm i hela köket! 
Alla var nöjda med middagen faktiskt, inklusive mig själv. 
Till dessert blev det en mejerifri dessert: Äggtoddy med hallon, lime och marängvisp. Receptet är enkelt och det enda som var svårt var att få till rätt sötma utan socker och jag fick ta det jag hade hemma faktiskt, lite sukrin och suketter! 
Det funkade också! Den enda som inte gillade det var Samantha som tyckte det var slemmig konsistens och jo, lite "slemmigt" var det men smakade gott ändå! 



Den stora behållningen var nog att faktiskt få sitta ute och äta och njuta av värme och sol! Vi drack även rödvin till Ecologica - krav och ekologiskt och gott! 

Dagen därpå, påskdagen blev det andra bullar! Vi gick upp tidigt och åkte iväg mot pappas dödsbo för ett sista ryck och då var jag och Samantha med också - så dubbel styrka! 
Kan bara säga en enda sak: - JÄVLAR vilket jobb brorsan och syrran hade gjort! Utan att gå in på några detaljer så var gården 50% "renare" än innan. Jag städade bland allt plank, brädor och träbitar som låg lite överallt och rullade däck för glatta livet. Vi SLET som djur och alla var helt slut. Emma och Anders var nog mer slut än jag och Samantha efter sina två städdagar själva men när man är så slut i kroppen att man nästan snubblar på sig själv, då har man jobbat hårt! 


Vi svor, svettades, skrattade och eldade, kastade, rev och slet men man kan åtminstone säga att vi hade tur med vädret.
Nu är det bara försäljningen kvar - hoppas vi!
Innan vi åkte tillbaka till Göteborg drog vi in i närmaste tätort och alla (utom jag) ville ha Kinamat. Vi hittade en kinarestaurang och klampade in i en tom lokal och till min glädje hittade jag något jag kunde äta också: Omelett med räkor...
Den var inte riktigt som jag förväntat mig och såg ut ungefär så här:

Den luktade och smakade...KINESMAT! Anar att de stekte räkorna och omeletten i traditionsenliga olja, kryddad med glutamat och annan "skit". Hade jag inte varit så hungrig så hade jag inte ätit den alls. 
Dottern och syskonen beställde in någon kycklinggryta som tydligen smakade "skunk" och de åt inte jättemycket, de heller. 
När jag skulle sova åkte någon konstig form av "halsbränna" upp och ner i magen och har hållt på hela dagen idag. 
Det hade nog varit bättre att skippa det där restaurangbesöket helt och ätit något snabbt när vi kom hem men vi kom inte hem förrän elva på kvällen och fast man var så trött var det svårt att sova, då tankarna kretsade kring allt som har med pappas dödsbo att göra + plus den brännande känslan jag hade i magen.

Idag är jag både trött i kroppen, själen och skallen och hade behövt sova mer än jag gjort de här dagarna.
Glädjen satt i att få umgås med mina fina syskon och familjen ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar