fredag 16 november 2012

Äntligen fredag och Mozarellagratinerade köttbullar a la lchf


  

Följer en matblogg på engelska som lägger upp helt otroligt fina matbilder med recept som jag alltid blir sugen på och igår låg Chicken parmesan meatballs ute på sidan och jag kände att det där MÅSTE jag laga!
Igår var jag faktiskt inte i skolan, vaknade med en rejäl huvudvärk som släppte för att gå över till migrän. Stoppade i mig fyra Declofenac som gjorde att jag stod ut men var rätt ordentligt utslagen så igår blev det ingen mat lagad. Adam fick steka falukorv och köra vitkålsfräs till och jag åt rester.
Vaknade i morse och mådde helt okej och gick iväg till skolan och på dagens schema var det en hög med olika grytor: Stroganoff, Gulasch och Kalops.
Jag fick uppdraget att laga Biff Stroganoff ihop med en av de yngre tjejerna. Det svåra för mig är nog att inte "ta över" när det ska lagas mat då jag inte ens tittar ordentligt på recepten - det sitter i ryggmärgen och då får jag "låtsas" lite att jag inte kan allt utantill. Menar inte att jag kan laga ALLT utan recept utan det som jag själv lagat ofta, som tex Biff Stroganoff.
Jag såg i alla fall till att vi använde riktigt smör och även creme fraiche vilket inte stod i receptet men ska man ha den där syrliga smaken i Stroganoff så ska det vara creme fraiche och lite citronsaft. Köttet var rätt så segt, som jag tycker att nötkött alltid är så det fick stå och småputtra ända fram till lunch. Jag hade nog låtit det stå och puttra i minst en timme till om det hade varit hemma - i receptet stod det tio minuter! *ha ha*
Efter lunchen var det storstädning av alla utrymmen där mat förekommer så vi var inte klara förrän vid tvåtiden...gick in på Netto och handlade.
Hade de där Parmesankycklingbullarna i skallen men ja, någon kycklingfärs fanns det inte på Netto, inte ens kycklingfilé så jag skulle kunna göra egen färs så det fick bli det som fanns: Svenskt blandfärs. Hade inte receptet i skallen så jag glömde ju naturligtvis parmesan eller likvärdig ost men däremot köpte jag Skotsk Cheddar. Var även sugen på Broccoligratäng så det inhandlades också ingredienser till det.
Hade väl inte tänkt laga det när jag kom hem men energin var inte slut när jag kom hem och körde igång ugnen och matlagningen ändå:


Sätt på ugnen på 200 grader och smöra en gratängform först med smör.
Ingredienser:
500 gram blandfärs
1 liten gul lök, finhackad
2-3 vitlöksklyftor, krossas och finhackas
ca 2 dl finriven, smakrik ost (jag använde cheddar)
2-3 msk torkad basilika/oregano/pizzakrydda. (jag hade pizzakrydda hemma)
salt och svartpeppar
1 msk tomatpuré

Blanda allt utom färsen först och sedan ner med köttfärsen och blanda ihop väl så alla är välblandat.
Forma köttbullar stora som golfbollar. Jag fick ihop 15 stycken.
Ställ in dem i ugnen. Vänd dem efter ca 15 minuter. Ta ut dem efter 30 minuter och flytta över dem till en mindre form.
Ta en liten skål och häll över den vätska som finns i den stora formen till en mindre skål, sila den gärna!
Rör ner en matsked tomatpuré, lite salt och peppar och så skeda över såsen på köttbullarna.
Lägg på små skivor av mozarella på varje köttbulle. Jag toppade även dem med små mini-plommontomater.
In i ugnen tills mozarellan har smält.
Severas med en grönsallad. Jag använde Romansallad.

Nästa gång ska jag testa och följa orginatreceptet. Ha ha! Men ja, det blev väldigt gott i alla fall!

Lagade parallellt en broccoligratäng med en äggstanning på 3 ägg, 1 dl grädde, 2 dl creme fraiche, peppar, salt, lite muskot, knaperstekt bacon.
Har lärt mig att INTE lägga ner den rivna osten i äggstanningen utan blanda in den i de "torra ingredienserna" som i det här fallet var förkokt broccoli och bacon. Då hamnar det inte bara ost lite här och där utan är fint fördelad över hela gratängen/pajen.

Nästa vecka är den sista veckan för introduktionskursen.
Synd att det inte blir någon fortsättning för mig för något jag har insett den här veckan är att jag verkligen ÄLSKAR att laga mat!
Men vem ska hindra mig här hemma? Ingen!
Hm, glömde jag att berätta något?
Jepp, ni får vänta tills nästa vecka innan jag berättar vad som är på gång! *cliffhanger big time*
                                                  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar