måndag 19 november 2012

Jul och nyår - den värsta tiden på året

På söndag är det första advent och jag har noterat att flera av mina vänner har börjat baka lussekatter, pepparkakor, köpa julklappar och andra så kallade förberedelser inför julen.
Åh, så häftigt det är med jul!!!
INTE!
Det här är den absolut värsta helgen på hela året om man är matmissbrukare/sockerberoende för det känns som det bara handlar om mat, äta, mat, äta mer, mer mat och så får vi inte glömma allt som läggs till detta begrepp "mat".
Man måste ju dricka gott också och så när man har ätit så mycket mat att man nästan spricker så ska det också läggas till fikabröd och gooooooooooooooooooooodis!
Varenda j-a jul som kommit har jag misslyckats hålla mig ifrån det. Det börjar redan på jobbet när det ställs fram dessa evinnerliga pepparkaksburkar! Och VEM lyckas ta EN pepparkaka? Det har jag aldrig lyckats med! Minns att jag var konstant gasig och uppsvälld i magen för att jag knaprade pepparkakor både hemma och på jobbet i flera veckor. Sedan får vi väl lägga till Lussekatterna och ischokladen och glöggen...och julmusten..och...och...och!!!!
Redan innan julafton har man ätit mer "julmat" än hela familjen på julafton. Man har redan gått upp fem kilo innan julafton och så ska vi inte prata om vad vågen står på EFTER julen...för man kan ju inte slänga något heller, det måste ätas upp!!!
Där står man och käkar upp det dammiga pepparkakshuset för de vanliga pepparkakorna är slut...och om man doppar de torra Lussekatterna i varm mjölk så går dom också att äta.
Allt är ju så GOTT!!!
Hm...det här funkar ju inte!
Någon i min stödgrupp skrev: - "Jag har nog fortfarande jul för jag har inte slutat äta sedan förra julen.."
Ja, det är ju det som är det stora problemet!
Vi intalar oss att vi kan äta julmaten och allt som följer med det. Kommer ihåg mig själv: - BARA äta allt som jag vill mellan jul och nyår och när nyårsafton kommer ska jag sluta äta allt och gå tillbaka till maten som inte gör mig fet och sjuk.
Ha ha ha ha, jag lurade mig själv varenda gång! Det kunde ta flera år innan jag orkade bryta sockerberoendet igen.
Vis av mina misstag bestämde jag mig för 3,5 år sedan när jag började LCHF i september att jag INTE skulle lura mig själv igen - aldrig mer!
Det sög svårt i sockertarmen på jobbet och jag nästan sprang förbi pepparkaksburkarna. Stod de på bordet framför mig när jag åt lunch, ställde jag bort dem. När kollegorna satt och fikade på rasterna gick jag ut med min kaffemugg och rökte. (Alla röker inte men man kan gå ut en sväng ändå.)
Jag planerade min jul genom att redan innan hetsen började att jag skulle bestämma mig för VAD jag kunde äta och vad jag absolut inte skulle befatta mig med.
Med tanke på att julmaten är baserat på väldigt mycket kött och fett så är det ju faktiskt inga problem att äta sig mätt, äta mycket och ändå slippa suget.
Jag gjorde en Västerbottenpaj som jag åt istället för potatisen tex. Jag valde Dijonsenap som griljering på skinkan istället för den söta senapen. Jag bakade EN lchf-kaka istället för tusen andra småkakor och tårtor.
Jag skippade Glöggen helt (det finns lchf-glöggrecept) och jag köpte EN flaska Julmust-light.
Det finns två saker jag äter som inte är LCHF på julen: Ett julknäcke om dagen och två matskedar Janssons frestelse på julafton för de lchf-recept på Jansson är för mig ganska äckliga och jag VILL HA det! Jag KAN äta två matskedar och vara nöjd också för på tallriken ligger gratinerad brysselkål, rödkål, sill, skinka, köttbullar (utan skorpmjöl), julkorv, ostpaj och HUR ska jag få ner mer? Det går inte!
Proppmätt efter själva middagen och fikat och godiset finns där men det finns också ischoklad med 90% choklad och kokosolja, det finns en LCHF-kaka och det finns nötter...det behövs inte mer!

Nyckeln är:
- Inbilla dig inte att du kan "unna" dig saker som du inte klarar av att äta EN av.
- Planera och var förberedd!
- Välj att äta det du vet att du kan äta utan att bli triggad och tänk att du är allergisk mot allt annat.
- Våga vägra äta allt som "alla andra" äter.
- Känn tillfredställelsen och glädjen när du klarar det och andra klagar över hur många kilon de gått upp.

Julen handlar inte om mat, även om man är matmissbrukare är just exakt vad det handlar om - omprioritera - julen handlar om familjen, umgänget och att julen faktiskt tar slut den 26 decemer, samma år, inte året efter.

                                           Du kommer ändå inte svälta ihjäl, eller hur?





3 kommentarer:

  1. Men!! inte är det väl 1:a advent NU på söndag???
    Hos mig är det inte förrens den 2/12.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha, det är ju rätt! Det är jag som är lite före i tiden tydligen! :D Det beror mest på att min son är född den 1:a advent och han fyller ju år nästa vecka. Tänkte lite fel där...

      Radera