torsdag 1 november 2012

Slut på arbetslösheten!

www.shutterstock.com
För någon vecka sedan var jag hos "min" arbetsförmedlare. Det var första gången sedan jag blev arbetslös i augusti 2011 som jag hade ett personligt möte med en sådan. Har bytt arbetsförmedlare några gånger men aldrig träffat dem.
Men, som sagt, i förra veckan fick jag uppleva detta!
Jag frågade om det inte fanns någon betald arbetsmarknadsutbildning som kunde passa mig och vi gick igenom det som fanns att erbjuda och med tanke på min breda kapacitet så tittade vi på allt från data/teknik/kultur/service osv men det fanns inget som direkt passade tills Restaurangutbildningen dök upp och jag sa att det var något jag faktiskt både funderat på och skulle vilja gå.
Intresseansökan skrevs och skickades in och jag blev kallad till ett så kallat studiebesök till utbildningen idag.
Det fina är att den tom ligger i Angered så jag har 15 minuters promenad till utbildningslokalerna.
Jag anade att detta besök skulle resultera i att jag skulle få börja på måndag redan men jag visste ju inte det. Det kunde ju vara så att många skulle sluta till årsskiftet och man skulle få vänta tills dess men icke, på måndag börjar jag en så kallad introduktionsutbildning på tre veckor som alla måste gå och sedan påbörjar man den inriktning man vill gå. Jag har valt kock-inriktningen, något annat kan jag inte tänka mig.
Jag lagar ju mat, jag har jobbat inom branschen med en icke avslutad restaurangutbildning som grund, innan jag fick barn, så steget till detta är ju faktiskt inte så långt, även om det har gått många år sedan jag jobbade med det.
Jag får lära mig att behärska mitt lärarbeteende så jag inte hamnar i att stå och lära andra och koncentrera mig på mig!
Det kommer bli en utmaning att kliva in i en miljö som från början var min missbrukarmiljö - mat, socker, kolhydrater osv. Här ska jag utmanas dagligen från att säga nej till mitt före detta missbruk hela tiden.
Jag tänker absolut klara det! Jag kommer få laga mat som jag inte själv äter och kommer antagligen också bli uppmanad att smaka och visst, det kan jag kanske göra men om jag tex är glutenintolerant så behöver jag ju inte smaka på något med gluten osv...så jag kommer ha ett långt och allvarligt samtal med de lärare som håller i utbildningen. De lagar även specialkost för tex laktosintoleranta och för folk med celiaki, så förhoppningsvis kan jag få laga lite extra av just den formen av mat.
Får bemöta "problemen" när det uppstår, helt enkelt!
Det här ska bli SKITKUL i alla fall!
No more arbetslös och faktiskt komma ut med en färdig utbildning och en titel!
Slut på isoleringen, sysslolösheten och deppigheten över att inte "duga" på arbetsmarknaden!
Jag ska bli BÄST inom mitt gebit - LCHF!

4 kommentarer:

  1. Grattis!!
    Va kul :) lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack! Kommer säkerligen skriva hur det går med matlagningen och LCHF:andet ihop med detta! :D

    SvaraRadera
  3. Vad spännande! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot fler rapporter om detta!!

    SvaraRadera