tisdag 20 november 2012

Kokoskakor och kladdkaka

Blivit drabbad av någon form av kaksug vilket jag skyller direkt på Restaurangskolan och eventuellt för att julen närmar sig lite sakta också och nätet fylls av diverse kakbaksrecept.
Eller så beror det bara på att jag helt enkelt har ätit så trist mat med mina fakirperioder att jag behöver något utöver det vanliga. Sockerknarkaren i mig har vaknat lite ur dvalan antar jag.
Första anfallet resulterade i någon form av Kokos- och mandelkakor. Hittade ett recept på en blog som heter Sockerbotten till Hälsotoppen men fann också att det var kokossocker och gojibär i den och njae, det är för mycket socker i det för min smak.  Fick ju börja med att skålla och riva mandel för den var slut:

Så naturligtvis modifierade jag receptet:
Ingredienser:
100 g smör
2 tsk ekologiskt vaniljpulver (finns på Ica)
2 dl mandelmjöl
2 dl riven kokos
2 msk Stevia strö
50 gram hackad mörk choklad 90%
Gör så här:
Låt smöret bli rumsvarmt och blanda det sedan med övriga ingredienser.
Blanda till en smidig deg med händerna.
Forma bollar och lägg på bakplåtspapper.

Grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter
Smakade helt okej och sönerna tyckte de var dundergoda.


Nästa anfall kom idag när Helén lade ut en bild på sin egenpåhittade Kladdkaka och jag har ju tänkt på Kladdkaka i flera dagar nu så jag kastade mig över henne och "tvingade henne" att lägga ut receptet på sin blogg Helénes Baksida. Tyvärr hittade jag honung i hennes recept och det är no no för mig också...och genast började jag modellera om receptet i skallen för att det skulle passa mig lite bättre, för även fiberhusk är ingen hit för mig. Blir så gasig och uppsväld av fiberhusk och har börjat byta ut det mot kokosmjöl. 

Ingredienser:

2 ägg

100 g smör
50 gram mörk choklad 90%
3 msk grädde

2 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
2 msk Stevia Strö
1/5 dl kokosmjöl (Det blev lite torrt så jag kommer minska mängden kokosmjöl till 1 msk nästa gång)

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke och "vispa" dem så det inte finns några klumpar i. 

Smält smöret försiktigt i en gryta på låg värme och lägg i chokladen i småbitar och rör om tills allt är blandat och smält, häll sedan i grädden och låt även den röras ihop med chokladen och smöret.
Vispa upp äggen i en separat skål och häll sedan i chokladsmeten.
Häll sedan i de torra ingredienserna och rör ihop till en slät smet. 
Häll i en smörad och "bröad" form - jag använde smör och mandelmjöl till det. Använd en slickepott så du får ut all smet i formen och smeta ut den lite så den är jämn i formen.
Grädda på 200 grader i ca 15 minuter. 
Svalna i kylen och ät den som den är eller med en klick vispad grädde och några bär, tex blåbär eller vad du gillar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar