söndag 25 november 2012

Det bidde ingen kock

Efter över ett år utan jobb händer allt på en gång. Jag började på restaurangskolan den 5 november och redan veckan därpå ringde en person som jag inte hört något av sedan i slutet av våren. Det jobb som jag "fick" men aldrig började för att det inte kom några deltagare till det. Jag hade lagt ner tanken på det helt eftersom jag också sett att lokalerna som jag kunde se från spårvagnen när jag åkte förbi hade tömts och jag tänkte att hela projektet var nerlagt. Men se, där hade jag fel!
- Hej, det är xxxxxx,...vad gör du?
- Hej! Hm, ja, jag är i skolan, alltså inte som lärare utan som elev...tänkte bli kock.
- Aha, ja, jag vill bara tala om att vi har fått deltagare nu och undrar om du är intresserad av att börja hos oss nu? Den 26 november...
- Oj, ja, det är klart jag är intresserad. Det här med att bli kock var ju enbart för att jag hade gett upp tanken  på att få jobb inom mitt "gamla" område...så, ja, jag vill jobba hos er!
- Bra, då hörs vi snart igen!
(Förkortat samtal)
HERREGUD! Jag har fått JOBB! Och inte vilket jobb som helst utan det jobb jag VERKLIGEN VILLE HA...det tog sin lilla tid men from i morgon är jag inte längre arbetslös! Jag har ett heltidsjobb igen!
Visst, jag kommer sakna kockskolan också, för jag gillar verkligen att laga mat men trösten är att OM jag blir utan jobb igen så har jag förtur in i utbildningen igen, så nu finns det en "plan B" om man säger så.
Nu kommer jag jobba med kartläggning, coaching och undervisning för långtidsarbetslösa och jag ser också fördelen med att själv suttit i den situationen - jag vet hur det känns.
Jag kommer INTE skriva mycket om mitt jobb eftersom det handlar om andra människor och sekretess råder precis som på mina föregående jobb.
Den här bloggen kommer fortsätta med det som den alltid handlat om - Mat och Hälsa ur mitt perspektiv.
Jag har nog aldrig varit så taggad inför en måndag som jag känner mig just nu.
Har packat jobbväskan, handlat nödvändigheter till jobbet som jag kan äta. Det blir MBC med ägg till frukost och lunch och lagad mat när jag kommer hem. Köpte lite fläsksvålar om jag blir sjukt hungrig på vägen hem från jobbet, grädde till kaffet osv. Det kommer bli två tuffa månader ekonomiskt fram till den 25 januari då jag får min första lön så har jag inte råd att köpa en burk cocosolja för 130 kr i veckan så får det bli som det blir. Sedan kan jag ÄNTLIGEN handla lite bättre kvalitét på maten något jag längtat efter sedan jag började med LCHF.

Jag upptäcker också nya grejer hela tiden. Tex att mina händer blir otroligt torra på vintern, vilket inte är nytt men däremot att smörja in dem med Aloe Vera-gel faktiskt fixar det på ett kick och det är ju egentligen inte särskilt konstigt eftersom det är återFUKTNING som torr hud behöver, inte återFETTNING.

Så nu smörjer jag in mina fötter, ansikte och händer först med Aloe Vera-gel, låter det torka in i huden och sedan smörjer jag in mig med cocosolja. Både händer och fötter är mjuka som babyhud! Att det även är giftfritt är också ett stort plus!
Har även investerat i ett giftfritt deo-roll on, med flytande deo-kristall. Jag valde ett med pepparmynta och köpte min på Ekostore inne i stan. Det funkar! Känns väldigt fel att smörja in sina mest känsliga kroppsdelar med giftiga grejer. Ska köpa fler så alla i familjen får var sitt.

Så är det och så får det bli!
Jag är så himlans glad och taggad inför mitt jobb nu!
KAN DET BLI MÅNDAG SNART????

Avslutar dagens lilla blogginlägg med något jag fotade på Netto idag när jag handlade mina nödvändigheter för att överleva jobbet i veckan.
Årets julklapp kanske? ;-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar