måndag 12 november 2012

Måndag vecka 2 i Restaurangskolan

Den här veckan ska vi vara i köket varje dag och det tycker jag är extra kul. Det tilltalar mig mer att "röra på mig" än att sitta framför en datorskärm och plugga teori vilket jag kommer göra nästa vecka.
På matsedeln idag skulle det vankas köttbullar, potatis och gräddsås!
Jag hade mina tvivel på att det var något jag kunde äta och japp, så blev det men laga det - har jag absolut inget emot.
Jag och två andra damer fick uppgiften att göra huvudrätterna, en man fick göra efterrätten som var äppelpaj och de två cafétjejerna fick göra italiensk maräng, sådan man har i MumsMums, sådana som kallas för Munkar i Göteborg, av någon anledning som jag fortfarande inte fattat varför.
Köttfärsen bestod av enbart nötfärs för att "alla" skulle kunna äta dem.
Vi hade recept att följa och samarbetet funkade jättebra, fast jag hade drömt om detta på natten tills idag - helt sjukt - jag DRÖMMER om skolan! Snacka om att man inte haft mycket intryck det senaste året som arbetslös...
Låg och upprepade i  skallen att lärarna måste lära sig att påtala att ALLA ska tvätta händerna innan de börjar med maten, vilket de har "glömt" eller tar för givet.
Samma sak med den pedagogiska genomgången innan ett moment, visa praktiskt, gå igenom ord som kanske alla inte förstår osv...snacka om att läraren i mig inte alls är död.
Så när Lärare R. gick igenom recepten så påtalade jag att ord som "montera ,bottenredning, blanchera osv. " måste kollas med de som inte har svenska som modersmål om de förestår och ja, förresten, man behöver inte vara invandrare för att inte förstå köksspråket eftersom det är franska. Jag har ju lite fördel eftersom jag lärde mig dessa ord när jag gick min första omgång kock-utbildning för 30 år sedan i Lycksele.
Vi följde receptet till punkt och pricka men lade till en liten extra sak: timjan, bara för att höja smaken litegrand och impa lite på lärarna. *hehe* Det heter ju inte "mammas köttbullar" för inget..vi var ju tre mammor som gjorde dessa köttbullar!
Vad mer fanns i receptet, jo, ströbröd...och vad stekte vi dem i? Jo, MARGARIN och RAPSOLJA!
Så när lärare R. smakade på dem och godkände dem och även reagerade på den lilla extra smaken av Timjan så frågade han om inte jag skulle äta också och jag sa bara: - Nä, dom är stekta i margarin och det finns även ströbröd i ...- Aaaah, ja, just det, sa han.
Sås skulle också kokas på: Färdig fond (glukossirap), matlagningsgrädde, färgämne för att göra såsen brun, bottenredning på vetemjöl. Jag var ju TVUNGEN att smaka och kunde bara konstatera att jodå, det smakade exakt som det skulle göra med dom ingredienserna. PUNKT!
Lärare M. gjorde en liten extra fin ring av italiensk maräng på äppelpajen och brände på lite med gas...eh, vad heter dom där? Har jag glömt.
Alla satte sig till bords utom jag som mixade ihop min Äggmjölk på kaffe, gick ut och satte mig på utsidan och sörplade ner den tillsammans med en cigg och Wordfeud.

Jag kan ärligt säga att det söööög i hela mig idag när äppelpaj med vaniljsås och maräng serverades - mitt KNARK stod där mitt framför näsan på mig. Men ja, jag KAN kontrollera det men jag måste gnälla lite inombords över det ändå, det är nog mitt sätt att kunna hantera det. Nu var det ju inte jag som tillagade efterrätterna idag och ja, vi får se hur jag fixar det när jag står där själv och ska baka kakor och göra efterrätter...
Gaaah i förväg!
Mvh Sockerknarkaren som inte ens vågar smaka på vaniljsås i dagsläget för jag är fullständigt vettskrämt rädd för att falla dit.        
JAG SKA KLARA DET!
Min mage har stannat, det rör sig inte - sedan i lördags faktiskt. Jag kände det när jag kom ut från www.valet.se där jag träffade en av mina förebilder, Bitten Jonsson, som hade kurs för sockerberoende i helgen. Där blev jag bjuden på god mat och när jag gick därifrån ner mot stan så var jag så trött att jag nästan blev svimfärdig, det dunkar i hela kroppen, ungefär som när man har feber och man blir så fruktansvärt orkeslös, så min promenad blev mer på vilja än på ork.
Vaknade igår morse och hade exakt samma känsla så det var inte förrän senare på dagen jag kom igång och lagade middag och åkte iväg med Oliver och spelade biljard och var så där orkeslös då med.
Idag var jag inte lika orkeslös på skolan men magen är fortfarande stentyst...ska "tvinga i mig" gårdagens rester nu och se om magen vaknar, annars blir det att sitta i soffan och gäspa resten av kvällen tills jag kan gå och lägga mig.
Tyvärr sover jag inte bra heller när magen inte funkar. Det var länge sedan det var stendött i magen men ja, nu är den det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar