måndag 12 november 2012

Fiskburgare lchf/a la Maria

Blev så sugen på fiskburgare igen och det var ett tag sedan jag gjorde just detta. Mannerströms fiskburgarrecept ligger i grunden men jag modifierar det efter vad som finns hemma.
Bildkvalitén är inte den bästa för nu när jag har en liten androidmobil så har jag blivit lite lat och fotar med den. Därför blir det lite så med skärpan för jag ser inte i kameran om det är skarpa bilder eller suddiga men man får ju ändå en "bild" av vad som försiggår och hur det ser ut.
Jag kör dubbel sats så det räcker till åtta personer:

800 gram torsk (två paket frusen torsk)
400 gram laxfilé (finns frusna också)
2 små eller en stor schallotenlök
4 små vitlöksklyftor
2 äggulor
svartpeppar, salt
Chili - jag valde att ta min chipotle för att sträka lite rökig smak.

Lägg alla ingredienser i en matberedare, lägg fisken i botten så ser du när allt blandar sig. Det ska bli en smidig smet.
Forma burgare som är ungefär 2 cm tjocka, går att göra dem tunnare också om man vill det.
Efterstek dem i ugnen på 200 grader i ca 10 minuter.
Serveras med en dressing på
1 dl majonäs (gör gärna din egen på kallpressad, ekologisk, svensk Rapsolja - jag använder en som kommer från Österlen.) UNDVIK ZETAS!
1 dl gräddfil eller creme fraiche
2 tsk dijonsenap
1 msk citronsaft
salt, peppar
1 msk finhackad dill
1 liten schallotenlök eller 1 msk finhackad gräslök
100 gram färska räkor
Serveras med sallad på gurka, tomat och salladblad eller vad du själv gillar.
I orignalreceptet används färska spenat - och rödbetsblad till.
Istället för hamburgerbröd kan man lägga dem i ett stort salladsblad tex.
Bon apétit!
Efter middagen släpade Oliver med mig och spelade biljard. Han ringde även Samantha och Robban så vi möttes där.
Jag har inte spelat biljard på ca 30 och ja, det märktes!
Men vi var rätt kassa allihop men det är alltid trevligt att göra något tillsammans, även om jag blev lite förvånad när Oliver föreslog att jag skulle hänga med för det har aldrig hänt förut. Kul att han ville!
Grym stil har han!







2 kommentarer:

  1. Mums, vad gott! Länge sedan jag gjorde fiskburgare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man glömmer bort vad man lagar. Har börjat gå tillbaka i mina egna recept och får inspiration igen. :D

      Radera