fredag 2 november 2012

Kesokaka

Försöker ju få ner nivån på kolhydraterna i min kost just nu och av någon outgrundlig anledning blev jag otroligt sugen på ostkaka för några dagar sedan och detta sug ville inte släppa, så jag vek mig och sökte reda på recept på nätet och utifrån det gjorde jag mig en liten kesokaka som är otroligt lätt att göra:
2 ägg
1,5 dl grädde
ca 250 gram Keso
ca 1 dl grovhackad mandel

Vispa ägget och blanda ner keso och grädde och mandeln.
Jag hade även i lite vaniljpulver och en liiiiten dutt Stevia.
Smörade en pajform, hällde smeten och gräddade på 200 grader i ugnen i ca 30 minuter.
Pajformen var för stor för denna lilla smet så den blev väldigt platt, som en pannkaka, så jag rekommenderar att man antingen kör dubbel sats eller använder en mindre form.
Jag åt inget till denna kaka men vill man så kan man vispa lite grädde och äta någon form av bär till.
Suget är i alla fall borta och kakan var väldigt god.
Kohlhydratnivån hamnade på ungefär 10 kolhydrater, beroende på hur mycket man äter. Jag åt ungefär hälften av den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar