onsdag 31 oktober 2012

Pulled Pork

Plockade med mig lite recepthäften när jag var på ICA igår och en favorit är Arlas recepthäften som jag plockat på mig i flera år. Även för någon som äter LCHF finns det bra recept som man kan inspireras av och igår hittade jag ett recept på Pulled Pork och utan att veta det i förväg så hade jag även köpt med mig en stor bit Fläskbog, så ingivelsen att faktiskt testa detta recept blev självklart!
1 kg fläskkarré (men som sagt - all typ av kött funkar)
1 stor gul lök
3 vitlöksklyftor
1 dl tomatketchup (Jag hade den varianten med stevia hemma)
1,5 msk chipotlepasta (Jag använde inte pasta men den som finns i en vanlig kryddburk)
1,5 tsk spiskummin
1,5 tsk salt

Jag lade ner min stek i min lergryta, blandade ihop marinaden och gned in köttet med det. Satte in lergrytan på 100 grader i ugnen och sedan fick det stå där från igårkväll vid elvatiden tills idag vid halv tio. Då tog jag ut grytan och här är resultatet:

Snacka om att vara mört! Det föll nästan isär när jag lyfte upp köttet ur grytan. Plockade fram en gaffel och bara delade det. Smakade naturligtvis på det och jodå, saftigt, smakrikt och väldigt gott!
Silade skyn som jag senare kommer göra en sås på!
Tror att blomkålsmos till detta sitter bra!

5 kommentarer:

  1. Oj så gott. Det där kallar jag riktig mat :)

    SvaraRadera
  2. Slow food!!! Ser super fint ut. Måste nog investera i en lergryta. Eller ta mina förldrars... de använder den ALDRIG!
    Tack för tipset!! Härligt med mat som tillåmä lagar sig själv när man sover. :)

    SvaraRadera
  3. mmmmmm har en bit karré i kylen som nog ska bli pulled pork!
    Fast jag gör lite annorlunda....har ju ingen lergryta :(

    SvaraRadera
  4. Gjorde det receptet för två veckor sen men använde gratängform och aluminumfolie. Ska ta lergrytan nästa gång (som står och samlar damma i matkällaren...)
    Köttet blev riktigt gott :)

    SvaraRadera
  5. Ja, lergrytan är superbra att ha i köket!

    SvaraRadera