onsdag 10 oktober 2012

Sju dagar Fakir

Nu har jag "överlevt" sju dagar på Fakir och det här var verkligen ett test som jag också inser inte var lika lätt som jag trodde men otroligt lärorikt. Jag har lärt mig en sak - jag är för dålig på att äta fett. Det är en liten kamp att ens komma upp i 200 g fett om dagen. Men det finns ytterligare ett problem.
Min mage rasar totalt på förmiddagen efter mitt MBC-äggula-kaffe. Igår var det så illa att jag fick springa två gånger på raken och blev väldigt illamående samtidigt. Frågan var: Beror min taskiga mage på att jag nått maximal magnesiumnivå eller beror det på omställningen eller bara pga MBC-kaffet?
Nu vet jag för jag vaknade med sendrag/kramp i låret - alltså har jag inte nått maximal magnesiumnivå.
Är det omställningsbesvär? Ja, delvis men med tanke på att jag reagerar på förmiddagen så är det säkerligen mitt MBC och nej, min mage vänjer sig inte. Igår när jag avslutade kvällen med en stor potta te med tre stora teskedar med cocosolja blev jag inte kass i magen men däremot fick jag sura uppstötningar, något jag inte fått på flera år. Min mage klarar tydligen fett men inte ihop med något som är flytande. Så ska jag få upp mitt fett om dagen så måste det integreras i något jag tuggar.
Fick tipset genom FB att Skaldeman råder kvinnor att istället för tex bacon och ägg köra med makrill, då makrill i sig är naturligt fett. Det är ju sant och jag älskar makrill. Problemet är att det inte finns någon makrill utan tomatsås på burk men vem måste äta det? Jag bor ju i Göteborg! Här kan man köpa rökt makrill och det är MYCKET godare och faktiskt känns mycket fetare än en makrillfilé i tomatsås.
Så idag ska jag gå ner till Fiskstugan på torget och köpa en hög med rökt makrill som jag kommer äta med ägg, både till lunch och middag och kvällsmat och ja...frukost också kanske?
Fyra gånger två ägg kanske blir för mycket men åtta ägg är faktiskt helt okej!
Jag får helt enkelt prova och se om jag dels får i mig så mycket och hur min mage reagerar.
GBP är baske mig inget ideal när man ska äta bra! Känner att det är BARA det som hindrar mig att gå ner i vikt. Konstigt kan tyckas men operationen är ju utformad på att du ska svälta dig till normalvikt - jag svälter mot min egen vilja just nu för det är fysiskt omöjligt att vara "ren" LCHF:are även om jag mår bättre, är otroligt nöjd med mitt kostval och det passar mig. Jag har ju gått ner i vikt men det står ändå still i min värld - jag vill gå ner resten!
När någon säger: - Ät mer! Ät oftare!
Då har de aldrig levt med en magsäck stor som en babys hand.
Så här ser mina sju dagars Fakir ut enligt min dagbokssida. Allt stämmer inte helt, vissa mått är svåra att räkna ut.

Jag har tappat 2,5 kg på den här veckan. Anar att det börjar röra på sig i alla fall.
Angående "röra på sig" så har jag varit riktigt dålig på att ge mig ut och gå men det beror mest på att magen varit så dålig och jag faktiskt varit riktigt trött. 
Hoppas det släpper nu efter första fakirveckan och lite omställning av maten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar