torsdag 4 oktober 2012

Lchf Fakir - ketogen nivå

Nu har jag gett mig på något som jag aldrig trodde jag skulle göra:
Köra LCHF-Fakir.
Det innebär att man bara äter protein och fett.
Ja, det är sant - inget annat än
Nej, det är inte jätteroligt men det är inte jätteroligt att "stå still" på vågen heller.
Som Gastricbypass-opererad får man sällan i sig så mycket fett och protein som man SKA ha i sig ändå och med tanke på att man äter annat än just fett och proteiner också när man käkar LCHF så finns det inte lika mycket plats i den lilla påse som kallas magsäck.
Jag anar att jag har haft proteinbrist i flera år och nu vill jag försöka boosta upp min proteinnivå men också min fettnivå.
Jag började igår och jag var sjukt snurrig och tom i både kropp och boll!
Drack både MBC (Macic Bullet Coffee = 2 dl kaffe, 2 msk smör, 2 msk kokosolja som mixas med en mixer) och Äggmjölk.
Frågade mig för hur många gram av protein och fett man "ska" få i sig en dag och det är:
ca 50 gram protein
ca 200 - 300 gram fett
Igår fick jag i mig MBC, äggmjölk och två små skivor fläskkarré med örtsmör och några koppar kaffe och vatten.
Jag äter också tillskott: En mulitivitamin, Magnesium på 700 gram för att få upp min magnesiumbrist, bakterier för tarmfloran och D-vitaminer, B12 och min kramplösande medicin.
Igår vart det löjligt lite:


totala antalet kalorier: 1731
Fett(g)     Kolh.(g)    Prot(g)    Kcal
153,35     5,23         85,96     1731

Idag har jag tagit lärdom av detta och startade dagen med en MBC och en Äggmjölk med två äggulor istället för ett ägg, smaksatt med en matsked kakao. Det boostade upp proteinhalten direkt så jag har fått upp fetthalten till 300 gram redan  men...proteinet är inte ens på 100 gram och då har jag ändå ätit mer "kött" idag i form av en liten korv med kötthalt på 98% och en "rejäl" portion med kyckling idag.
Nu vet jag i alla fall hur mycket fett jag ska få i mig. Får nog föröka få i mig en äggmjölk ikväll innan läggdags med ytterligare 2 äggulor.
Av någon anledning är det mer protein i enbart en äggula än ett helt ägg.

Idag har jag dock inte varit lika yr i mössan och känt mig lika "tom" som igår.
Har också sprungit mer på toa idag än annars, vätskedrivning brukar vara första tecknet på att något händer.
Ska bli intressant och se om det händer något på vågen också för OM det gör det så kommer jag köra Fakir tills jag inte orkar mer, ta en paus och köra igång igen - för nu ska de sista kilon BORT!
Jag VET att jag har legat på för hög kolhydratnivå pga mitt kaffe och grädden i det och nu är det ett stort no-no med mejerivaror.
När jag nått min målvikt, då kan jag äta som jag brukar göra i resten av mitt liv för jag har ju inte gått upp ett enda gram sedan jag började.
Fakir är SKITTRÅKIGT så det är inget man ger sig på om man inte är otroligt fokuserad och motiverad -vilket jag känner att jag är just nu.
Är less på mina 105 kg - nu ska resten bort!




2 kommentarer:

  1. Strakt av dej att köra fakir!!
    Har testat men orkade inte hålla på ;) men det va ju jag det!!
    Jag ställer mig vid sidan och hejjar på dej!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är inte lätt men det går! Motivationen är att dels få igång min viktminskning och att jag noterar att många känner sig otroligt pigga och starka - och få bort det sista av mitt sockerberoende! Får se om jag orkar! :D

      Radera