fredag 26 oktober 2012

Kostdoktorn var här och hälsade på!

Alltså inte hemma hos mig utan i Göteborg. Har ju redan hört hans föreläsning och läst boken så jag var inte särskilt sugen på att betala för att höra honom en gång till. Men erbjöd mig att hjälpa till i kulisserna och fick ett sms av Leif från Kostdemokrati att det var mycket välkommet, plus att då fick jag gå in gratis som tack för hjälpen. Vädret lockade inte precis att dra iväg ut igår men drog på mig min nyinköpta vinterjacka och drog kapushongen över skallen och tog mig till Järntorget med spårvagnen.
Himlen var otroligt dramatisk med mörka, mörka moln och solen som försökte bryta igenom samtidigt. Den första snön föll över delar av södra Sverige igår. Kallt!
När jag kom var det lugnt och jag fick uppdraget att hålla reda på bokbordet och sälja Andreas bok och lite andra böcker om LCHF bland annat.
Salen fylldes snabbt och det var nog bara tio stolar som inte det satt någon på.
Konstaterade att Andreas lagt till lite nya grejer till sin föreläsning men det mesta hörde jag redan förra gången men det är ändå trevligt att träffa andra "gelikar" och även nyfikna med frågor och berättelser.
Kvällens bästa kommentar ur mitt perspektiv var nog när han talade om vad som är extremt och satte det i relation till över de 8000 överviktsoperationer som utförs i Sverige idag. När man skär bort merparten av magsäcken och en del av tarmen, där ytterst viktiga funktioner som tex näringsupptag försvinner och samtidigt säger att LCHF är så extremt
Han påvisade också att socialstyrelsen skrivit in att man kan förorda lågkolhydratkost som de kallar "extrem" av någon anledning.
Hur extremt är det att äta naturliga råvaror, en fettsammansättning som gör att det kroppsegna ämnet kolestorol får en bra balans, inte höjer blodsockret som i sin tur inte bäddar in energin i fettdepåer som i sin tur gör oss feta, sjuka och sockerberoende, det övergår mitt förstånd.
Han visade även hur blodsockret påverkas av olika intag av livsmedel, och det är inte bara folk med övervikt och diabetes 2 som påverkas positivt utan även de som har diabetes 1.
Han har verkligen en bra förmåga att sätta saker i perspektiv utan att komma med "pekpinnar", som att tex de råd som ges till diabetiker är utgivna av läkemedelsindustrin, som naturligtvis tycker en diabetiker ska äta mat som HÖJER blodsockret så de MÅSTE ta insulin för att sänka den sedan...så nej, det är ju EXTREMT att äta en föda som inte höjer blodsockret alls för då skulle ju alla läkemedelsföretag som säljer diabetesmedicin gå back och det vill vi ju INTE! *ironisk*

Träffade två jättetrevliga kvinnor varav den ena trodde sig känna igen mig och när jag berättade om att jag bloggar så blev hon jätteglad för hon hade läst min blogg vid något tillfälle och sedan tappat bort namnet på min blogg! Nu skulle hon läsa den igen! (Hoppas jag)
Skönt att komma ut lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar