måndag 8 oktober 2012

Primal North: The Thyroid - It ain't carb removal - A letter to the open minded


Är en fan av Jimmy Moore och han lägger ut intressanta länkar dagligen på Facebook, som jag sällan kollar på om jag ska vara ärlig men den här gången gjorde jag det och det är jag glad för! 
Vilken otroligt intressant blogg! Allt förstår jag inte när jag läser eftersom det är många medicinska och kemiska begrepp men man fattar ändå temat:
Vi äter för mycket helmuskelkött som är ganska fettfritt först och främst, även alla som äter LCHF och vi slarvar med att addera annat som vi utesluter med det "rätta" - ALLT på djuret vi äter och även MER fett! 
Jag har ju varit medveten om att jag äter både för lite protein och för lite fett, därav mitt beslut att gå Fakir - så lite kolhydrater jag kan och mer fett och protein. Men det är inte bara att stoppa i sig "rätt fett" och sedan "fel" proteiner. Vi glömmer att urmänniskan åt i princip allt på ett djur och även jag minns från min barndom hur vi ungar stod med en liten tallrik framför farmor när hon rörde ihop blodplättar en kvart efter grisen var slaktad och även leverplättar, som vi bara ÄLSKADE! Vi frågade inte efter potatis och sås till dessa, utan käkade dem med en dutt lingonsylt och rätt in i munnen. Det var fest! 
Minns även de där maträtterna som inte ens finns idag: Lung-mos/Pölsa, korvar med allt det där som livsmedelsindustrin ger våra hurdjur istället eller mal sönder till oigenkännlighet och stoppar ner i våra korvar och färdiga produkter med en massa annat som vi INTE ska äta. 
Vi hade tunga på julbordet, egengjord leverpastej och egengjorda korvar...så jag är inte lika "rädd" för konstiga bitar på ett djur men jag har ärligt inte ätit sådant på över 30 år. 
Dags att återerövra lite av min gamla kultur kanske? 
När jag ser reklamen från FELIX där ungen står och säger att de här köttbullarna ska jag äta varje dag och sedan en bild på PULVERMOS, FÄRDIGA KÖTTBULLAR och EN TUB LINGONSYLT - ja, då har vi kommit fruktansvärt långt från det ursprung vi en gång kommer från. 
Gelatin är första åtgärden! 
Nästa gång jag köper kött ska jag köpa kött med BEN och SENOR och FETT på och koka buljong! 



Läs inlägget från nedanstående länk:


Kan inte låta bli att tänka på min ex-make som kommer från Gambia som tuggade i sig varenda liten bit på en kyckling, inklusive benen, som han tuggade tills de bara var smulor av något grått som han spottade ut på tallriken. Äckligt kan tyckas men samtidigt så gjorde han ju precis det hans kropp var menad att göra. Det berodde ju inte helt på att han kommer från ett fattigt land där inget får förfaras, det höll honom frisk också antar jag. Det finns en nationalrätt i Gambia som både smakar och luktar vedervärdigt i min näsa och mun som heter Supakanya, som lagas i många västafrikanska länder och alla har sin egen version av det men 
huvudingredienserna är:
Torkad, rökt fisk
Någon form av kött, gärna från get, eller oxsvans eller något annat som finns tillgängligt.
Okra
Komage
Palmolja

Japp, komage står det där...den luktar vedervärdigt enligt mig och ser väl inte särskilt "matig" ut heller. Den måste koka i flera timmar för att man ens ska kunna tugga i sig den.

Men så är det! I "fattiga" länder äter man fortfarande som man gjorde från förr, även om man kan addera McDonalds, pizza och Coca Cola till menyn. 
Ursprungsmaten är ändå väldigt LCHF/Paelo i mina ögon. 
Undrar hur en av farmors blodplättar och leverplättar skulle smaka i min mun idag. Jag har bara ätit leverpastej i leverform de sista tjugo åren och en njure har jag aldrig ens provat. 
Vi har förfinat våra matvanor så till den milda grad att vi faktiskt inte ens smakat på vissa delar av djuret. När såg du sist någon äta grisfötter i gelé?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar