fredag 26 oktober 2012

Trattkantarellsoppa LCHF

Det var ett tag sedan jag lade ut någon recept och det beror mest på att jag käkar keto-kost just nu men det är klart att jag lagar mat, sönerna vill ju ha vanlig mat om inte annat!
Var ju ute och fotade soluppgången en frostig morgon och då ramlade jag över en hög med trattkantareller, och ja, jag RAMLADE över dem när jag snavade på en rot.. ha ha!
De var väldigt fuktiga så jag lät dem ligga framme på diskbänken tills dagen efter för att torka till sig lite.
Det var nog ca 2 liter, mer orkade jag inte plocka men ville ändå göra något av dem istället för att frysa in dem.
Det fick bli soppa!

Recept:   (2 personer)
1-2 schalottenlökar
ca 2 dl färska trattkantareller (har du annan svamp så funkar det ju också naturligtvis)
eller
ca 1 dl torkade trattkantareller
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 tskVoltaires Lantbuljong
smör
salt, peppar, lite muskot
timjan
Tillbehör: Bacon

Börja med att sätta på ugnen på 200 grader och lägg ut bacon på en ett bakplåtspapper på en plåt och låt dem steka i ugnen medan du gör soppan.

Hacka och fräs lök och svamp i en tjockbottnad gryta, gärna järngryta. Krydda med salt, peppar och lite muskot. När vätskan dunstat häller du på grädde och creme fraiche och späder soppan med vatten och tillsätter buljongen. Koka upp och ta bort soppan från spisen och mixa den med mixerstav eller liknande - mixa inte för mycket, det ska ändå vara lite småbitar av svampen kvar i soppan tycker jag. Ställ den på spisen igen och smaka av den om det behövs mer salt och peppar (svartpeppar) och späd med mer vatten om den är för tjock.
Servera soppan med lite timjan på toppen och baconet!
Vi åt baconskivorna som de var men det går ju lika bra att krossa dem och "strössla" dem på soppan .

Det var en mustig och otroligt god smak på soppan och ungarna var lyriska som älskar svamp.
Kan tänka mig också att ostchips skulle vara gott till för de som inte gillar bacon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar