måndag 28 maj 2012

Det finns alternativ!

Sedan jag läste in mig på flour så åkte ju den traditionella flourtandkrämen ut ur huset. Jag har testat både Weledas och KINGFISHER och kan bara konstatera att King Fischer är bäst i min smak. Den löddrar och smakar lite likadant som en "vanlig" tandkräm. Weledas är som en gel och inte alls så dryg för man trycker på mer av den bara för att få en känsla av att det finns någon tandkräm på tandborsten och i munnen.
Häromdagen lade jag ut en länk på min Facebooksida om GIFTIGA SEXLEKSAKER och fick följande kommentar av en av mina vänner, som skrev så här:
 "Läs giftinformationen oavsett vilken plast det än må vara så blir man mörkrädd. Jag hade ett bemanningsjobb häromåret där jag rapporterade innehållsdeklarationen på 3000 plast och gummiprodukter till den internationella materialdatabasen. Att alla plast och gummiprodukter inom EU måste registreras beror på att de är så helvetes giftiga så man dokumenterat nu för att man i framtiden ska kunna ta hand om dem på ett för människor säkert sätt. Vi solar mygg och sväljer kameler, vi vill inte ha fluor i tandkrämen men formaldehyd i tandborsten går bra, sen sköljer vi ur plastglas och ställer grejorna på plasthyllan i badrummet ;) Vi bereder mat i plasbehållare, fryser in mat i våra "gröna" tupperwareboxar... I de få produkter jag nämnt här så finns det dussintalet dödskallemärkta gifter och i vissa produkter som vi använder till bl.a matlagning så hade dessa gifter i fri form räckt till att döda alla på en t.ex. större bröllopsmittagning. I 25 år har bostadsföretag i smyg löpande plastsanerat bostäder, varför? Jo för att härdplasterna i dörrkarmar, trösklar, badrumsinredningar, kökslådor vvs m.m läcker formaldehyd som vi boende andas in. Jag har med min begränsade kunskap totalt resignerat inför alla larmrapporter. Vi är bortom all räddning så är det bara, jag fortsätter ändå att dra mitt lilla strå till stacken, jag bör i mitt torp utan el och rinnande vatten och komposterar vårt avfall, inklusive det våra kroppar producerar, jag sorterar mitt avfall o.s.v.. Tror jag då att det gör någon skillnad, nä, inte ett förbannat dugg utan jag gör det som ett personligt ställningstagande och skiter i att grannen är en miljöterrorist. Nä, nu måste jag sluta, tänk vad man ändå kan gå igång på en giftig penisattrapp :-D"

Och jag började verkligen fundera på hur mycket plast som finns i mitt hem. Jag har ju sanerat ut plastverktygen i köket, börjat köpa mer förvaringsburkar i stålfritt och glas men en sak har jag gått bet på tills nu - tandborsten!
Googlade och hittade direkt alternativet: BAMBUTANDBORSTE Den kostar 39 kr/stycket och kan köpas med visa-kortet. Jag beställde även en deo-kräm som luktar citrongräs, som jag också tänker testa. Jag köpte naturligtvis 3 tandborstar, en till mig och en till sönerna. Nästa steg är väl att byta ut alla schampon och tvålar till plastfritt också. Ett litet steg i taget.
Hittade även en recension på nämnda tandborste HÄR

1 kommentar:

  1. Jo, man blir ju mörkrädd.
    Jag har slutat använda schampo här. Små små steg..

    SvaraRadera