söndag 20 maj 2012

Frukost LCHF

Jag har lagt ut en hel del recept på lchf-mat med fokus på middag och lunch och nämnt någonstans här och där vad jag äter till frukost. Basen i de flesta frukostar inom LCHF är ägg i någon form och jag hör ofta folk som säger: - Åh, jag orkar inte äta ägg, jag är så trött på ägg! Det jag inte riktigt förstår är att folk oftast äter ungefär samma frukost, år ut och år in annars men när det är dags att byta ut den inarbetade mackan, kaffet, filmjölken med flingor så blir det plötsligt tråkigt att äta något annat, ungefär lika ofta.
Ett ägg innehåller så mycket nyttigt och så mycket energi att man klarar sig i många timmar på det, utan att bli hungrig och sugen på något annat. Man "står sig" fram till lunch. Jag har själv lite svårt att äta något som är tungt på morgonen och väntar gärna några timmar innan jag äter frukost - så det blir snarare en "frunch" (Frukost-lunch). Då brukar jag ta fram en tallrik, lägga lite skinka i botten, majonäs, skivad tomat, några skivor ost och två stekta ägg på toppen. Det är min favorit när jag vet att jag inte ska äta på flera timmar efteråt. Alternativ finns ju! Kalvsylta gillar jag t ex - skivor med majonäs och gurka. Ägg kan ju intas på många olika sätt också: Omelett, äggröra, äggmjölk,  bara stekt eller kokt. Att mosa kokt ägg med smör och lite salt och äta med t ex gurka är väldigt gott. Jag vill gärna ha något krispigt till när jag äter något mjukt. Sönerna äter gärna turkiskt yoghurt med jordgubbar, blåbär eller hallon. Vill man ha mer energi kan man blanda ner lite frön av något slag. Det finns också massor med recept på lchf-pannkakor blandat med fiberhusk och personligen har jag insett att jag inte klarar av fibrer så det är sällan jag själv äter det. Ett tips när man steker just pannkakor är att använda cocosolja, för smör bränns vid så fort.
Expressen har en bra artikel om vad man kan äta till frukost: FRUKOST LCHF   
Googlar man på lchf-frukost får man hur mycket som helst. Saknar man mackan så finns det bröd att baka också men alla klarar inte av att äta ens lchf-bröd. Jag är en av dem. Magen svullnar och det är trots allt en del kolhydrater i det, så det är upp till var och en att avgöra. Ät något som du själv tycker passar just dig men ät NÅGOT - att gå till skolan eller jobbet på fastande mage är inte att rekommendera då hela dagens aktiviteter grundar sig på den energi du startar dagen med.
Ett litet tillägg med tanke på att LCHF handlar om REN MAT: Läs innehållsförteckningarna på det du köper, t ex på skinkförpackningarna eller baconet: Det är nästan omöjligt att hitta en skinka, korv, bacon utan tillsatser och ju billigare vara, desto mer "fejk" är det. Man tror att man köper en rökt skinka men sanningen är att det är tillsatt rökarom istället. Ett nyttigare alternativ är faktiskt rökt fisk. Rökt makrill köpt i fiskboden är ju så mycket godare än en plastinpackad, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar