onsdag 23 maj 2012

Gåstavar!

Frustrationen över att inte jobba har fått mina tankar att gå åt hållet:
När jag nu ÄNDÅ inte jobbar så BORDE jag ju göra andra saker. Sådant som man längtar efter eller inte kan när man jobbar...t ex ge mig ut och röra på mig. Skogen är gratis, liksom. Efter att läst lite Colting och hans inställning till fysisk aktivitet - han påtalar att människans kropp är gjord för att röra sig på många olika sätt, klätra, rulla, gå uppför, nerför, på olika underlag osv så insåg jag att det bästa gymmet ligger utanför dörren: Skogen! Inte nog med det - fick ett par gångstavar på mitt förra jobb för några år sedan som jag aldrig ens packat upp.
Nu ska jag försöka schemalägga mina dagar lite bättre för att få upp energin och känslan av att faktiskt ta vara på min ofrivilliga ledighet. Det inkluderar motion, kreativitet och "jobb". Rutiner är viktiga och för att kunna mota depressionen i dörren så måste jag ändra på vissa saker.
Sent igår kväll kunde jag inte hålla mig längre, fast jag hade bestämt mig för att jag skulle ge mig ut på morgonen istället. Solen hade gått ner men det fanns såpass mycket ljus att jag kunde se vart jag gick. På med gympabyxorna, skor och ett långt linne. Det tog en stund innan jag fick kläm på det där med stavarna och jag vet ärligt inte ens om jag gör rätt, men det känns i armarna i alla fall! Hade ett mantra i skallen också från treans program "Älskling, du har blivit en tjockis" - INTERVALLTRÄNING! Man måste få upp flåset och pulsen! Bättre kan det inte bli än att först gå på plan mark, sedan nerför, plant igen med ökad takt och sedan trappa, plant, backe, trappa, plant och nerför...pulsen var nog uppe i 200 innan jag kommit upp för sista trappsteget. Men det kändes BRA! När jag kom hem igen så gjorde jag lite yogaövningar på min matta ute på min lilla gård.
I morse gjorde jag om det hela men insåg att jag är fullständigt hopplös när jag går i skogen - FOTOABSTINENS! Jag kunde ju inte låta bli att stanna upp och "fota" med ögonen, eftersom jag inte hade med mig kameran och kom fram till att får bli fotopromenader på morgonen och power-walks på kvällen då jag inte kan se allt vackert. Det jag såg igår kan jag ändå inte fota - fladdermöss och ett rådjur.
De kvällar jag inte jobbar på ska läggas på kreativitet - jag ska försöka börja måla igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar