onsdag 30 maj 2012

Hår är viktigt!

Redan innan jag fyllde 30 fick jag mina första vita hår i mitt bruna hår..ha ha! Och precis som de flesta tjejer så färgade jag håret, i alla möjliga toner från rött till svart. Insåg ganska fort att dessa färger var väldigt starka och hade svårt att andas när jag färgade håret så jag använde Henna i många år, tills det började komma varningar om att inte ens Hennan var särskilt naturlig. Så jag gick över till "vanliga" färger igen och använde oftast Schwartskoppf eller Garnier Nutriss. Med åren har ju håret blivit vitare och vitare, särskilt kring hårfästet vid tinningarna och pannan. Färgar jag inte så ser det ut som jag inte har något hår på dessa ställen.
Har ju testat ekologisk henna med resultatet att inget hände, så sist jag färgade håret köpte jag "billig skit" - Jane Hellen Mood, på Netto. Det skulle jag INTE ha gjort! Istället för att täcka mina vita hårstrån, försvann de! Det tog några dagar innan jag märkte att mitt hårfäste krypt upp ...färgningen hade helt enkelt bränt bort mitt babyfjun i hårfästet.
Jaha, vad gör man nu då? Ser ut så resten av sommaren?
Går förbi en av salongerna här i Angered och läser på en reklamskylt utanför om Maroccan Oil, som jag hört om. Det kanske kan hjälpa mig? Går in och snackar med tjejerna där om mitt "problem". Naturligtvis tycker de att jag ska köpa denna produkt och blir övertygad när jag får en klick i handen och fördelar det i håret. Frissigheten försvinner direkt och det luktar ljuvligt.
Vad kan jag göra mer då? Se ut så här i skallen hela sommaren tills mitt hår har återhämtat sig?
Får tipset att köpa en toning med lågt PH och inte en massa elaka kemikalier som heter Colorance ph 6.8:
Det blev inte billigt men det hade blivit betydligt dyrare om jag klippt och färgat på salongen ändå.
Igår testade jag denna toning och märkte två stora skillnader:
Det luktade inte av kemikalier och när jag sköljde ur toningen var inte håret torrt och stelt. Det fanns ingen efterinpackning som det brukar finnas i toningar och färger och det kände jag att det inte ens behövdes.
Masserade däremot in Marrocan Oil i håret efteråt.
Idag har jag en fin färg, håret är glansigt och livfullt och frissigheten är ett minne blott!
Rekommenderas!

2 kommentarer:

  1. Misstänker också att billiga märket Mood
    från Jane Helllen är skadligt och försvagar
    hårrötterna (!?)

    Vilka kemikalier har dom i sin produkt som
    andra inte har med, tänker jag nu.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, det måste man nog vara kemist för att förstå. Kanske mer ammoniak, helt enkelt? Det måste ju vara billiga saker i det, annars kan det inte vara så där billigt.

      Radera