söndag 20 maj 2012

LCHF för nybörjare

Usch, jag är så tjock! Jag måste banta! Hur många gånger har man inte tänkt och sagt det där? Detta ständiga krig med vågen och vikten. Kvinnor är värre än män i det här fallet och ibland kan jag till och med tycka att männen borde tänka mer på sin vikt än kvinnor för det är ofta vi kvinnor bantar för att känna oss mer attraktiva...för männen, som knappt bryr sig. Lite dubbelt, med andra ord!
Men okej!
De flesta kommer i kontakt med LCHF för att de vill gå ner i vikt och då blir ju också fokus på vad man ska äta för att gå ner. Jag har skrivit ett blogginlägg om de olika faserna här: LCHF och olika faser och så har det varit för mig. Jag började med att vilja gå ner i vikt och är nu inne i den fas som mer handlar om så ren mat som möjligt, fri från tillsatser men inte bara i mat utan även i föremål utanför kosten, t ex plastförpackningar, hygienartiklar, foder till mina katter osv.
Men okej!
Du är nybörjare och jag ska ge dig mina egna råd om hur du kommer igång. (Det finns massor med gratis info om det här på nätet, det är bara att googla).
VARFÖR ska jag anamma LCHF?
Ja, egentligen finns det inga argument för att inte göra det. Det spelar ingen roll om du är en tjockis eller smalis, sjuk eller frisk.
Kolhydrater, spannmål, manipulerade, vegetabiliska oljor och tillsatser i hel- och halvfabrikat är skadliga för ALLA! Sedan finns det vissa som tål det mer än andra. Någon blir jättesjuk och någon blir inte sjuk förrän de är riktigt gamla, men skadorna finns där. Man kan inte bara skaka på huvudet och säga: - Äh, man kan ju inte äta någonting utan att det larmas om cancer och alla möjliga sjukdomar. Nej, det är faktiskt sant - så länge du proppar i dig ovanstående föda, så kommer du BLI sjuk, på något sätt!
Så LCHF är ingen bantningsmetod - det är din rätt att återta kommandot över vad du gör med din kropp och din hälsa och en stoooor protest mot rådande rekommendationer om vad du ska äta, för att andra ska tjäna pengar på dig. Det är en slags revolution mot multi-miljonföretagen som bestämmer över att DU inte ens orkar hacka din egen sallad, göra din egen sås, baka ditt eget bröd, eller ens koka ditt eget kaffe. Vill du veta mer klicka på bloggens etikett för debatt. Jag rekommenderar dig att göra det, för att själv förstå hur illa det faktiskt är.
Dags att rensa kylskåp, frys och skafferi! (Kanske resten av hemmet också, när du ändå är igång)
Släng alla former av spannmål, socker,  halvfabrikat och helfabrikat! Släng margarinet, matoljan och läs innehållsförteckningarna på övriga matvaror. Står det socker, fruktos, glukossirap, dextros eller andra ord som påminner om socker - släng! Kolla även igenom din kryddhylla! Har du färdigkryddat kött i frysen - släng eller ge det till någon du inte tycker om!
Blev det tomt i skåpen?
Det är det i mina...

Planera att gå till affären och ta gott om tid! Det lär ta dig en bra stund att gå igenom vad du vill köpa istället.
Basvaror:
Ägg
Smör, ekologisk cocosolja, kallpressad, ekologisk, svensk rapsolja
40-procentig grädde (ALL grädde med lägre fetthalt har tillsatsen karragenan som är ett cancerframkallande förtjockningsmedel)
Turkisk yoghurt
Ost - fet ost!
Creme fraiche - smetana- gräddfil (du väljer själv)
Keso

ALLA grönsaker över jord utom majs
Kål i alla former
Svamp
Bär
Hasselnötter, mandel, valnötter, peccannötter, pumpafrön, linfrön, sesamfrön (investera i en mandelkvarn, finns på Claes Ohlson bla)
Fiberhusk (finns på hälsohyllan bland andra alternativ för tex glutenintoleranta)
Pofiber (använder det nästan aldrig)
Man kan också beställa från LCHF-BUTIKEN för allt finns inte i affären om man vill hitta mer.

Proteiner i form av kött, fisk och fågel. Köp INTE kycklingfilé utan hel kyckling och INTE den färdiggrillade som ofta är fulla med kryddblandingar av tillsatser.
Köp kött, fisk och fågel som är råa och inte förkryddade, marinerade osv.
Har  du råd - köp ekologiskt.
Makrill på burk och tonfisk i vatten. Oljan i tonfisken är riktigt kemisk!

Majonäs är ett annat problem - det finns ingen utan tillsatser så gör din egen. Det tar inte många minuter och då kan du använda citronsaft eller vinäger och dijonsenap som är mindre söt.
Min son gillar inte majonäs och använder Philadelphiaost istället.

NU har du basvarorna!
Recept på middagsmat, snacks, substitut för bröd och kakor finns gratis på nätet - bara googla! Men läs med kritiska ögon för allt är inte LCHF har jag själv märkt. Det finns även företag som går ut med att det är LCHF men det är det inte! Det finns inget som heter LCHF-bröd och pasta i affären, även om det står det på förpackningen.

Sedan en sak till: Många frågor brukar börja med : FÅR jag äta det här? KAN jag äta det här?
Ja, det kan du...du har ju gjort det innan, eller hur, och du dog inte. Men vill du verkligen må bättre, blir friskare och gå ner i vikt som en bonus på det hela - låt bli.
UNNA dig att bli frisk - inte UNNA dig att äta något som faktiskt gör dig sjuk.
Expressen har flera bra artiklar om LCHF som jag lägger ut här:

http://www.expressen.se/halsa/lchf-mot-migran-orolig-mage-och-acne/


http://www.expressen.se/halsa/lagg-om-kosten-och-lindra-dina-besvar/


http://www.expressen.se/halsa/gick-ner-26-kilo-och-blev-av-med-migranen/


http://www.expressen.se/halsa/har-ar-den-snabbaste-lchf-metoden/

Som du säkert noterar så finns det mycket info och artiklar på nätet och det blir mer och mer - varför - ja, för att det funkar, helt enkelt!
Vissa hälsofördelar med LCHF tror jag inte bara beror på själva kostprofilen utan helt enkelt för att man försöker låta bli att äta mat som är fulla med tillsatser. Det är den mat vi är genetiskt skapta för att äta som gör att vi helt enkelt blir friska och går ner i vikt.
Satsa på din hälsa och uppskatta livet på ett naturligt menat sätt!
Fråga gärna och jag svarar här på bloggen.