tisdag 22 maj 2012

Vår "fina" Stevia

I jakten på det söta så finns det ju alternativ även för de som äter enligt LCHF men ja, nu var det ju det där med naturlig mat, genetiskt anpassad för människans naturliga föda...
Så här ser Stevia-plantan ut >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Notera färgen - den är GRÖN! 
När jag köpte min Stevia första gången så var det ett fint litet pulver och färgen var vit. Mystiskt! Hur kan något som är grönt bli vitt? Ja, ja, det blir nog bra ändå, tänkte jag. Jag får väl köpa fröer och prova själv. Fröerna kom och hamnade i en burk men jag har inte satt dem. Förrän nu...
Varför?
I min artikel om varför jag inte äter bröd kunde jag krasst konstatera att alla varor som marknadsförs som naturliga och hälsosamma, ofta gömmer något fuffens. Kan det även gälla Stevia?
Jodå! Hur får man Steviablad att bli vita? 
Så här:

* Stevialöven blandas med 50-60 graders hett vatten i 20-30 minuter. Detta upprepas två till tre gånger innan de torkas.

* Extraktion med lösningsmedel. Löven blandas med butanol eller isubutanol eller i sämre fall med bensen, kloroform eller hexan för att dra ut de söta ämnena ur bladen.

* Filtrering genom pressning vilket ger en fastare massa.

* Förändring av konsistensen med hjälp av alkohol, metanol, i en hartsprocess.

* Under kylning formas steviolglukosid-kristaller. Dessa separeras från vatten genom tvätt med alkohol i form av metanol.

* Rening och separation av vatten och joner.

* Ytterliggare filtrering och rening med alkoholer.

* Sterilisering genom upphettning till 120 grader under en minut.


* Spraytorkning.

Tycker inte det låter så himla nyttigt när jag läser alla kemiska ord: butanol, isubutanol, bensen, kloroform, hexan, alkohol, metanol, harts, upphettning... 

På senare tid har det börjat dyka upp matvaror med Stevia och man påtalar hur NYTTIGT det är:

Innehåll i Fun Light Green:
Vatten, surhetsreglerande medel (citronsyra, äppelsyra, natriumcitrat), sötningsmedel (steviolglykosider), naturlig arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum), morot- och hibiskusextrakt.


Som ni kan se så finns det ett ämne som PÅMINNER om Stevia här: Stevioglykosider. Det som kommer fram efter 4-5 processer om man läser ovanstående lista. 

                        Vad finns i ICA:s Stevia strö då?

Ja, det framgår inte på deras hemsida mer än att det är Stevia i det...det nämns att det är Erythritolen i det men inte hur mycket. Anar att det är mer Erythritolen i det än Stevia - raffinerade stevioglykosider, om man ska vara korrekt. 
Erythritoeln finns i det som kallas Sukrin och säljs också som ett alternativ för LCHF-folket.

En del säger att det är naturligt, icke blodsockerhöjande och bra och andra säger annat. 

Erythritol är klassifierat som ett sockaralkohol även kallat polyols utvunnet från viss frukt och svamp och liknar sorbitol och xylitol. Erythritol är ungefär 70% så sött som vanligt socker - alltså inte lika sött som vanligt socker även om det många gånger påstås vara det. 

Om man överkonsumerar Erythritol kan man få diarré, gaser eller uppsvälldhet och har även en laxerande effekt. Låter inte så lockande, måste jag ärligt säga. 

MEN!

INGET är bra att äta om man överäter något. Ät 20 tomater och du mår tjyvens även om  de är ekologiska! Det gäller även det här. Ska du äta naturligt, skippa sockret helt men okej, vill du baka en kaka till födelsedagen, så gör det, använd något som du sötar med men låt det stanna där. Ät inte samma kaka en gång i veckan! 
Som sagt - när något påstås vara naturligt, fundera på om det verkligen är det eller om det är producenterna som vill att vi ska TRO att det är det. 
Är du sockerberoende så är egentligen även alternativen förkastliga - det triggar ditt sötberoende. 


Gissa vad? Jag har satt mina Steviafrön nu! :-D Ska jag söta något så ska jag också veta att det inte är sönderprocessat med en massa kemikalier utan faktiskt är naturligt, på riktigt. Ja, det lär ju vara grönt också... 


Källor:

http://www.ynhh.org/about-us/sugar_alcohol.aspx?source=sugar_alcohol.html


http://bodyecology.com/articles/erythritol_what_you_need_to_know_natural_sugar_substitute.php


http://www.ica.se/ICAs-egna-varor/Artiklar/ICA-Stevia/


http://www.funlight.se/smaker/fun-light-green/


http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120515&art=1561&tem=3 

8 kommentarer:

  1. Lite märkligt, det där med naturligt...och alla vi som gått på det. Lär väl fortsätta så länge det funkar som försäljningsargument.
    Om man nu ska resonera om sötning, utan att trilla dit på beroendespåret, så borde väl Stevia funka som hjälpmedel? Alltså, lite som minst dåligt alternativ, förutom dom du kommer att odla själv :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att hjärnan gör skillnad på sött och sött. Om man äter stevia gissar jag på att belöningssystemet triggas och skapar sötsug, lika väl som socker.

      Radera
    2. Skillnaden på Stevia och tex strösocker är att det inte går att överdosera för det smakar riktigt illa först och främst. Jag köpte en burk Stevia för fyra år sedan och jag är säker på att den kommer räcka i ca tio år till. Jag använder det sällan. Några gånger om året kanske till tex bakning. (Tre barn som fyller år, midsommar och jul = 5 gånger om året.) Annars håller jag med till fullo.

      Radera
  2. Ja, jag tror också att Stevia är bättre än det sämsta om man uttrycker sig så. Jag personligen gillar inte Stevia och efter snart två år som sockerfri sockerknarkare tycker jag att en bit 86-procentig choklad smakar sött. Inser att man kan äta bär (även frysta) utan att dö utan sötningsmedel så frågan är ju vad man ska ha det där söta till överhuvudtaget?

    SvaraRadera
  3. Jag ber lite om ursäkt, skriva i din blogg, under rubriken Debatt och vara så enig :-)
    Jag är helt med på tanken om smaken och att det ju faktiskt går att "lära" om. Insikten av att det finns andra smaker, förutom socker, som faktiskt tilltalar är ganska trevlig och jag är skapligt säker på att det kommer att bli min modell, framöver, att hitta goda smaker, fria från socker. Att det sen innebär att jag kommer att ses som en "särling" i många sammanhang har jag inga problem med. Jag försöker hålla tillbaks på argument och propaganda när jag umgås med socker (miss)brukare. Det blir så konstiga samtal med dom som inte förstått och lärt sig hur deras kroppar fungerar.

    SvaraRadera
  4. Ha ha, nä, du ska absolut inte be om ursäkt. Att det ligger under debatt beror ju mer på att många inte ens vet om det jag skriver om. Jag debatterar nog med livsmedelsindustrin när jag skriver och taggar "debatt". Visst är det svårt ibland att bli betraktad som "särling" - det får ju även jag vara med om många gånger. Försöker att lägga band på mig också när folk börjar fråga varför jag inte äter socker, spannmål och margariner. Det är inte lätt att hitta det som är lagom och de som verkligen vill veta kan ju fråga. Särlingsidentiteten har nog alltid funnits hos mig, så jag är väl egentligen som jag alltid varit! Ha ha!

    SvaraRadera
  5. Var köpte du dina steviafrön?

    SvaraRadera
  6. Härifrån: http://www.impecta.se/sv/artiklar/sotflockel.html

    Min kruka står ute med väv runt sig och är antagligen rätt död. Vet inte varför jag inte orkade bära in den. Men man kan ju odla den inne redan från början för den gillar värme.

    SvaraRadera