söndag 6 maj 2012

Matsedel 2

1. Gratinerad fläskfilé 

Hittade ett recept på www.kokaihop.se som jag har gjort om så det funkar för lchf:
Orginalet ser ut så här:
600 gram fläskfilé
4 dl färsk broccoli
1 st röd paprika
0,5 dl rostad lök  -byt ut till vanlig gul lök
SÅS
12 st champinjoner - eller vilken svamp du gillar
3 st soltorkade tomater - jag tog 1/2 dl tomatpuré och skivade miniplommontomater. (färska)
2 dl creme fraiche paprika och chili - jag tog naturell creme fraiche
0,5 dl hackad gräslök - jag tog en halv purjolök som låg i kylen
2 tsk smör
0,5 dl vetemjöl - absolut inte!
4 dl mjölk  - absolut inte!
2 msk kalvfond - inget här heller
0,5 tsk salt
0,5 tsk grovmalen svartpeppar

GÖR SÅ HÄR
1. Lägg tomaterna i ljummet vatten. Dela broccolin i mindre bitar och lägg 2/3 av den i en ugnssäker form.
2. Skiva fläskfilén, salta och peppra den och lägg skivorna över broccolin. Skiva champinjonerna och fräs dem. Hacka tomaterna.
3. Smält smöret till såsen, rör i mjölet och späd med mjölken. Låt koka upp under omrörning och tillsätt champinjoner, tomater, gräslök, creme fraiche, fond, salt och peppar. Låt puttra några minuter.
4. Skär parikan i långa strimlor. Häll såsen över filén och garnera med paprikan och resten av broccolin. Gratinera i 225 grader mitt i ugnen ca 30 minuter. Strö över rostad lök.

JAG GJORDE SÅ HÄR:
1. Skivade fläskfilén, fräste chili, paprikapulver, peppar och salt i smör och fräste fläskfilén i det. 
2. Förkokade broccolin i saltat vatten och lade hälften i botten på en gratängform och lade fläskfilén över och resten av broccolin. 
3. Fräste trattkantareller och gul lök i samma stekpanna som jag fräste fläskfilén. Sedan ner med creme fraiche, tomatpuré och tomater. Smakade av med peppar och salt och spädde såsen med grädde, så den inte var så tjock. 
4. Strimlade paprikan och skivade purjon och lade över broccolin och sedan hällde jag över såsen över allt i gratängformen. 
Gratinerade i 200 grader tills det vart klart. Den rostade löken skippar vi, då den är full med dumheter. :-) 
Bild kommer! 
Här är länken till orginalreceptet: Gratinerad fläskfilé


2. Kebab a la Maria 
Köpte fläskkarré och strimlade den tunt och kryddade med chili, cayenne, spiskummin, koriander, vitlök och timjan som jag stekte ganska hårt i stekpannan med smör.
Till det gjorde jag en sallad på Romansallad, gurka, tomat, purjolök och gul paprika som jag toppade med fetaost.
Kebabsåsen gjordes på mycket vitlök, citronsaft, svartpeppar, salt, lika delar gräddfil och majonäs.
Snabbt, fräscht och väldigt gott!
(bild kommer)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar