söndag 6 maj 2012

Toviga kattpälsar

Jag har två katter av rasen Maine Coon, fast utan stamtavla så de får egentligen inte ens kallas för Maine Coon, utan huskatter. Men, oavsett det, så har båda en rejäl päls och särskilt min hankatt Cesar:
Han har rena rama ullen på undersidan av kroppen och det liknar mer ull än päls om man säger så. Det brukar bli lite tovor här och där, särskilt i armhålorna, annars har det inte varit så farligt. Har inte haft några större problem att dra isär dem, klippa eller borsta bort dem. Men nu den senaste tiden har det blivit mer och mer tovor, framför allt på utsidan av bakbenen och jag har varit där och försökt reda ut dem med resultatet att han blivit jättehåröm och svinförbannad på mig när jag försökt. Började känna en viss panik när jag inte fick vare sig röra honom eller få bort tovorna. Jag har aldrig haft långhåriga katter förut, utan vanliga bondkatter så det här var för mig ett nytt problem. Jag har ju träffat på andra långhåriga katter som varit toviga och tyckt det var rena djurplågeriet. Nu satt jag här med min egen katt, full av tovor. Jag googlade på hårvård för katter och läste att underullen på den här typen av katt blir fet och måste tvättas varannan månad annars gör fettet att det blir tovor. DÄR hade vi mitt problem - jag hade inte badat mina katter mer än om de tex fått bajs i pälsen eller något annat smuts som inte gick bort på annat vis. Ringde även till Göteborgs Hund och katt och frågade vad det kostade att söva och trimma bort hans päls. Det skulle kosta 550 kr med sövning, vilket är överkomligt då de tar över 1000 kr på Blå Stjärnan för samma sak. Okej...det får bli trimning så fort pengarna kommer in, tänkte jag.
Men jag är som jag är och kunde inte riktigt släppa tanken på att betala så mycket, släpa iväg den stackarn i bur genom halva stan och ta bort all päls från denna vackra katt.
Härom morgonen satt jag på toa och Cesar ville sitta i knät som vanligt och mysa och så fort jag får händerna på honom så börjar jag dra i hans tovor. Tog saxen och började klippa, inte utmed skinnet utan rakt upp från skinnet genom tovan och det gick hur lätt som helst! Nu skulle här klippas tovor utan att riskera att klippa honom i skinnet men FÖRST ett bra schampo för att få bort allt ullfett så det inte blev mer tovor. För det hade jag läst att det skulle bli om man badade en tovig katt. Ner till Solans Zoo här i Angered och köpa schampo!
Naturligtvis fanns det en massa olika sorter men jag bestämde mig för, efter mycket funderingar och diskussion om att köpa följande schampo:
Cardinal Laboratories Gold Medal General Shampoo för 209 kr. Det var inte billigt men jämfört med 550 kr så är det billigare. Det var ju värt att prova! 
Hem och ner med katten i badkaret och det tog nog halva flaskan innan hela pälsen var genomlöddrad och detta gjorde jag två gånger. Cesar uppvisade ett otroligt tålamod och började inte protestera förrän i sista stund. 
När väl pälsen hade torkat, vilket tog hela dagen så kunde jag ju bara konstatera att det var rena underkuren! Pälsen var blank, sken vackert och var mjukare än någonsin. Nu kunde jag också få bort ALLA tovor på bakbenen och bakpartiet utan att han egentligen kände något mer än att han fick sitta fint stilla under tiden. 
Nu är det bara lite tovor kvar i armhålorna som dykt upp efter badet och där är han inte ens håröm. 
Så! 
Nu har jag lärt mig min läxa: Bada din katt varannan månad, använde att bra schampo och borsta emellan så blir det bra. I alla fall kommer det göras här hemma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar