lördag 5 maj 2012

Lite kritik mot LCHF

Jag följer flera sidor om LCHF och en av de bättre är den här: KOSTRÅDGIVARNA
Men! 
Även om det står klart och tydligt att allt inte är så himla rosenrött att leva enligt LCHF så känner jag undertonen i slutet på texten - du behöver hjälp, rådgivning och så vidare. Ja, tacka tusan för att det står så - de vill ju att just DU ska ta kontakt, betala för rådgivning och ja, jag har ju själv varit inne på det - att starta min egen verksamhet för att upplysa, informera och vägleda inom LCHF för den som behöver det. Jag har inte släppt den drömmen mer än när jag insåg att jag måste utbilda mig till kostrådgivare för ungefär 17000 kr. Pengar jag inte har.
Jag har råd att betala några hundra i månanden för att få den hjälpen, om jag hade behövt den och det är där jag tänker lägga mig och tankarna kring min egen kostrådgivarutbildning har rullat runt i skallen den senaste veckan. Jag MÅSTE inte utbilda mig - jag ÄR utbildad och utbildar mig själv hela tiden. Jag kan stötta och rådge andra ändå för jag är påläst och skulle jag hamna i situationen att jag verkligen inte vet hur jag ska hjälpa en person, så är det lätt för mig att rekommendera någon annan, eller hur?
Mina egna favoriter inom Kostrådgivarna är BIRGITTA HÖGLUND och ANNA HALLÉN. Vad som gör dessa till mina personliga favoriter är att de är väldigt pålästa, inspirerande och faktiskt ger av sin tid över nätet gratis genom att ha tid att ge råd och svar när man frågar något på Facebook. Det gör inte alla. Det ger dem den bästa reklamen. Inte reportagen, böckerna och att de är smått kända utan för att de alltid är nära dem som följer dem.
Själva hemsidan som Kostrådgivarna har är också bra. Det finns tips, fakta och matrecept - helt gratis. Det är så en företagsverksamhet ska se ut - tillgänglighet och närhet till "kunden".
Märker att LCHF blir mer och mer "trendigt" och kommersiella intressen ramlar in mer och mer: Fun Light har kommit ut med ett alternativ som är sötat med Stevia, tex. Hör oftare och oftare ordet "naturligt", "inga tillsatser", "ren mat" och så vidare i reklam för livsmedel men det gäller ÄNDÅ att hålla koll för det stämmer ändå inte. Även om Fanta inte har några färgämnen och tillsatser så är det fortfarande en sockerbomb och även om Fun Light är sötad med Stevia, så är det fortfarande en trigger för sockerberoende. Tänk själv om du är en nykter alkoholist och köper alkoholfri alkohol som smakar alkohol... ha ha, ja, det blir ju bara FEL!

Nej, det är NOLL kolhydrater i det här men som sagt var...det smakar sött och hur naturligt känns det när man läser innehållsförteckningen:

Vatten, surhetsreglerande medel (citronsyra, äppelsyra, natriumcitrat), sötningsmedel (steviolglykosider), naturlig arom, konserveringsmedel (kaliumsorbat), stabiliseringsmedel (pektin, gummi arabicum), morot- och hibiskusextrakt.

Fantas innehållsförteckning ser ut så här:
Ingredienser: Kolsyrat vatten, socker, apelsinjuice från koncentrat (4,5%), surhetsreglerande medel (E330, E331), naturlig apelsinarom med andra naturliga aromer, stabiliseringsmedel (E414, E445, E412), antioxidationsmedel (E300), frukt- och vegetabilisk koncentrat (morot, svart vinbär), färgämne (E160a).

Naturligt? 
Coca Cola Zero är rena skräckupplevelens att läsa:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar