söndag 25 mars 2012

Äggmjölk - alternativet till grädde

Jag har undvikit det sedan jag började - äggmjölken - för det lät så himlans knasigt att dricka varmt vatten med ägg och fett.
Jag dricker väldigt mycket kaffe, nästan upp mot 10 koppar om dagen om jag är hemma och inte har så mycket för mig. (Glad att jag börjar jobba heltid snart) Det här är väl också ett typiskt missbruksbeteende, man överäter något eller som i mitt fal överdricker något, som kaffe. Alla läskedrycksjunkies där ute som man förfasar sig över när man får veta att de dricker flera liter om dagen gör ju samma sak. Nu är det ju inte särskilt mycket socker i just kaffe men...grädde och mjölk har ju mjölsocker och det är ju bara att inse - jag missbrukar mjölksocker istället. I höstas slutade jag med alla sockerersättningar men började då istället hälla i grädde i kaffet, mycket mer än förut. Kaffet vart ju så bäskt utan! Samtidigt stod ju vågen still också och jag tänkte att NU ska det väl vara fan om jag inte börjar tappa kilon istället. Jag gick ner fyra kilo på ett kick och sedan blev det stopp igen. Gav mig ut på lchf-bloggarna och kunde konstatera att det fanns flera kommentarer om just grädde och att många inte gick ner i vikt när de hade grädde i kosten. Jag har varit medveten om det här men inte riktigt velat ta till mig det. Äggmjölken kommenterades som ett bra alternativ och jag bestämde mig för att nu måste jag nog faktiskt testa denna mystiska dryck:
Jag tog två ägg i en hög plastmugg och mixade dem med lite kanel, kokade upp 2,5 dl vatten med hälften cocosolja och hälften smör (ca 50 gram), hällde det i äggmixen och mixade. Smakade...
Det smakar i princip grädde. Hällde upp en kopp kaffe och hällde ner äggmjölken i kaffet och jodå, det funkar! 
Jag kommer ha grädde i matlagningen i fortsättningen men nu får det vara slut med det i kaffet. Såg att man kan smaksätta äggmjölken med pulverkaffe så det kan ju vara alternativet på morgonen, som frukost. Jag lär ju bli mätt på det också! Perfekt start innan man ska till jobbet, tex.
Idag börjar omgång två på Hatha yoga också och när jag väl börjar få en lön regelbundet ska jag registrera mig på Sportlife och börja Zumba.
Nu ska de sista kilona bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar