tisdag 6 mars 2012

Banta med godis!?

Tänka sig vad "fort" det kan gå att inse saker. Läser i Metro att dessa så kallade Bantningsmedel som Nutrilett, Modifast, Allévo och allt vad de heter är rena sockerfällan...

Och detta var en NYHET???

Tycker det är riktigt roligt att folk är så naiva att de bara går på reklam och inte tar reda på ren fakta:


Så mycket socker innehåller produkterna:



Drycker. Naturdiet Smoothie Blueberry 330 ml: 10,5 sockerbitar, Nutrilett Hunger Control Rich Chocolate Drink 330 ml: 10 sockerbitar, Allévo High Protein Tropic Smoothie 330 ml: 9 sockerbitar, Modifast Rtd Chocolate 236 ml: 7 sockerbitar

• Barer. Modifast Caramel Bar: 7 sockerbitar, Nutrilett Hunger Control Milk Chocolate & Creamy Caramel Bar: 6,5 sockerbitar, Allévo Toffee bar: 5,5 sockerbitar

I exemplen beräknas en sockerbit väga tre gram. Källa: SVT Rapport

Det konstiga är att jag ofta ser väldigt smala människor äta dessa produkter, senast igår såg jag en ung, lång, modellsmal tjej gå och knapra på en sådan där Nutrilettbar. Liksom...varför? Vad är det för FEL på folk? Jakten på den där perfekta kroppen verkar aldrig ta slut, samtidigt som jag ser motsatsen också - de som aldrig bryr sig och går omkring i joggingbyxor och magen hänger utanför, knaprande på Chips och dricker läskedrycker. Men är någon av dessa varianter bra? Nej, det finns liksom ingen balans. Jag kan inte låta bli att tänka på min fd kollega/väninna som mer eller mindre levde på Nutrilett, år ut och år in. Hon lyckades väl gå ner några kilon för att i nästa veva gå upp dom igen. Hon var rätt normal men hade en rejäl rumpa...något hon kanske faktiskt var FÖDD med att ha! 
Hon bara skakade på huvudet när jag började ta med mig Coleslaw och tonfisk i olja på jobbet, till lunch och knaprade Jordnötter till mellanmål och sa: - Man kan INTE gå ner i vikt på det där! 
Jag gick ner 12 kg på två månader...
Jag har också levt på Nutrilett och Modifast och det var dömt att misslyckas redan från start. Jag gick nog inte ens ner i vikt av det utan lyckades bara vara:
1. Konstant hungrig
2. Lågt blodsocker till svimfärdighet
3. Förstoppad
4. Olycklig och sur
Idag åt jag frukost: 
Ostskivor med Gräddost, kalvsylta med majonäs. Jag älskade sådant redan innan och nu kan jag äta det utan att känna dåligt samvete för jag kommer bli så TJOCK och då måste jag straffa mig själv med två veckors Nutrliett. Vågen visar sanningen: Jag väger mindre nu när jag någonsin gjort i hela mitt vuxna liv! (FORTFARANDE!) 
Tänk om vi kvinnor bara kunde vara nöjda med den kropp vi har när vi är normalviktiga och friska istället för att hela tiden jaga ihjäl oss på något vi aldrig kan få ändå? Jag har ingen rumpa, inga tuttar men en getingmidja som normalviktig, det vet jag, och jag vet också att jag aldrig kommer ha en perfekt kropp. Dels är jag för gammal och dels kommer jag har för mycket överflödigt skinn som hänger och slänger!
Men ja, Beyonce och Jennifer Lopez har ju knappast blivit så berömda för sin skönhet om de var smala som trådar heller, eller hur? 
Skippa sockerfällorna, skippa den processade maten, fyllda med konstigheter som vi blir sjuka av. Ät gott, njut, ät dig mätt, gå ner till den vikt din kropp föddes med att ha istället! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar