lördag 17 mars 2012

Fattig = fet

Det är lätt att kritisera och ondgöra sig över människor som stoppar i sig skräpmat och skippar det nyttiga och ekologiska och amerikanerna, de fetaste i världen, dessa brukar man använda som avskräckande exempel på hur det kan bli om vi inte slutar äta på samma sätt som i USA.
Blir faktiskt riktigt ledsen när jag läser följande inlägg på Aftonbladet: AMERIKANER ÄR FETA FÖR DE INTE KAN KÖPA NYTTIG MAT 
Jag bor i ett så kallat fattigt område, Angered, där ohälsotalet är ca 40% högre än i övriga Göteborg. Jag ser dagligen detta ske även här, hur matkorgarna fylls med skräpmat, jämte det billiga bordsmargarinet och den gröna mellanmjölken och jag har så svårt att förstå logiken i att dricka mellanmjölk och samtidigt köpa tre påsar chips och energidryck...Gjorde jag också så, innan jag blev LCHF:are? Njae, inte riktigt. Jag har alltid varit näringsmedveten men inte i närheten av vad jag har lärt mig det senaste året, det kan jag erkänna. Men jag har alltid slukat alla rapporter och artiklar om vad som är bra för oss och inte. Har undvikit tex margarin i över tio år men samtidigt inte visste att tex rapsolja är full med omega6 och rester av de kemikalier som finns i tankarna som oljan fraktas i. Det vet jag nu... Jag ser nästan varje gång jag går till Netto (affären för de fattiga) hur folk står och dividerar om en krona hit och dit, då de har missuppfattat att det är ett måste att köpa tre artiklar av den där varan som har nedsatt pris. Många lämnar tillbaka den där påsen med apelsiner som de ville köpa för det krävdes att de måste köpa hela lådan..typ! Men vi har inte tre kilometers gångväg till affären, som tjejen på bilden har...Måste man vända på varenda krona så väljer man den där smutsiga matoljan för 15 kr istället för den ekologiska cocosoljan i en liten burk för 37 kr. Men jag MÅSTE inte köpa chips, läsk, halvfabrikaten osv. I Sverige kan vi fortfarande välja. Tänk den dagen vi går in på mataffären och det inte ens FINNS grönsaker, ,utan bara chips, läsk och snabbmat?
Varje veckan kommer Nettobladet och jag läser det med mycket kritiska ögon.. 90% av det som erbjuds är rena skiten, oftast rent godis eller tex marinerat kött med glukossirap. Jag handlar flera gånger i veckan på Netto, för ja, jag har begränsad ekonomi men Mellanmjölken är inte billigare än den röda mjölken. Smöret är inte dyrare än det äckliga margarinet och vill jag ha cocosolja, så går jag till Ica. Kaffet är någon krona billigare på Netto men allt finns inte på Netto och då trampar jag vidare till Ica och det är inte tre kilometer mellan dessa affärer. Det är kanske 300 meter.
Det utrymme som finns i våra mataffärer för olika typer av livsmedel säger också en hel del. När snacks och godisavdelningen är lika stor som grönsaks- och fruktavdelningen eller när kakavdelningen är lika stor som köttavdelningen...så signalerar det att något är fel, eller?

1 kommentar:

  1. Nej för mellanmjölken är BILLIGARE än den röda mjölken. Jag förstår ditt resonemang att VI har faktiskt möjligheten att välja bättre mat än vad u-länder har. Därför borde vi inte klaga över att allt är så dyrt utan att glädjas över det vi har och om vi är missnöjda med det som erbjuds i en affär så kan vi gå till nästa. Problemet är bara att det inte alltid kryllar med mataffärer precis som om det var strandrestauranger på Kreta. Det vi däremot har är importerade kläder från Asien. Vi kan väl lika gärna flytta till asien om vi ändå ska handla av dem. Nä vänta, det går ju inte. Flyttar vi det får vi det lika eländigt. Det är nog ändå bättre att fira helgen med lördagsgodis och budgetcola å bädda ner sig med den thailandska filten.

    SvaraRadera