söndag 4 mars 2012

Kyckling med currysås och vitkål

I min familj älskar vi curry! När jag började med LCHF blev det ett litet "problem" när jag gjorde currysås för det som jag älskar mest är ju att blanda sås och ris ihop. Kycklingen var liksom inte huvudnumret på tallriken utan just massor med sås och ris ihop. Nu blev det lite småtrist att äta kyckling med sås och sallad...
TILLS NU!
Det var lite av en slump som jag kom på det för några veckor sedan, då jag hade grillat en hel kyckling i ugnen och just gjort en mustig currysås och ätit med bara sallad. (Tråkigt)
Det blev kyckling över och dagen därpå funderade jag på vad jag skulle göra...
Jag rensade bort allt kött från kycklingbenen, strimlade vitkål och lät den koka sig mjuk i såsen och sedan blandade jag ner kycklingköttet.
VILKEN HIT! Både jag och Adam var lyriska över det hela!
Igår tänkte jag på vad jag hade gjort med kycklingen förra gången. Grillade en hel kyckling igen i fredags och resterna som blev över gjorde jag samma sak med.
Skillnaden var att jag inte gjort någon sås så då gjorde jag så här:
Jag strimlade vitkål och skivade lök. Lade en klick smör i min traktörpanna och fräste curryn i smöret för att få ut alla goda smaker (Det gör man i Indien med alla kryddor) och sedan ner med vitkål och lök. När vitkålen var genomfräst hällde jag på creme fraiche, lite grädde, salt och en hönsbuljontärning. När vitkålen var färdigkokt lade jag ner kycklingköttet som fick efterkoka ihop med såsen och vitkålen. Det blev precis så där gott som det alltid brukade vara med ris och mättande!
Rekommenderas varmt!

1 kommentar:

  1. Tusen tack! Grillade en hel kyckling igår - nu vet jag hur jag ska orka äta upp resten av den!

    SvaraRadera