torsdag 22 mars 2012

Mellanfilens land

Är "ledig" idag och nu när jag redan blivit lovad ett arbete, då dyker det upp förfrågningar om intervjuer för andra jobb jag har sökt! Lite som när man väl hittar en man som man blir kär i - då står friarna på kö! :-D
Hade ingen grädde hemma och var tvungen att gå ner till ICA för att handla lite innan frukost. När jag kom till mejeriavdelningen plockade jag till mig en liter grädde och en dunk med Åsedas gammeldags mjölk. Jag är hungrig, då jag inte har ätiti något och blir sugen på Långfil (min nya last). Framför långfilen står en somaliska och ser väldigt sökande ut och jag frågar vad hon letar efter. Det är ju inte lätt, ens för en svenskfödd att hitta vad man ska ha bland allt utbud. Hon svarar att hon inte hittar någon Mellanfil och vet inte vad hon ska ta istället...
KUNDE JAG LÅTA BLI???
NÄÄÄ! :-)))
- Men ta riktig fil istället, säger jag.
- Njae, jag vill inte äta mycket fett, svarar hon.
Jag går ju igång direkt och berättar lite kort att jag gått ner 35 kg på att äta fett och undvika socker. Hon skrattar lite generat och jag ser ju på henne att hon aldrig hört något så tokigt. Men jag skojar lite och säger: Ja, du ser ju hur stor min jacka är! Fladdrar lite och går iväg.
Möter henne igen strax efter på väg till kassan och hon ler och säger att hon valde riktig filmjölk. Åh, så gullig hon är! Tittar ner i hennes matvagn och tar upp hamburgerbrödet och visar hur hon ska tänka på att inte ge sina barn härdade fetter (vegetabilska oljor på raps står det på innehållsförteckningen). Bredvid hambugerbröden ligger det några tvåliters....mellanmjölk och fyra tvåliters läskedryck.
- Jo, men ibland måste man väl få dricka lite läsk, tycker hon...jo, men fyra tvålitersflaskor är ju ganska mycket! Jag vet ju inte hur många barn hon hade, men ändå. Jag ger henne mitt visitkort och rekommenderar henne att läsa länkarna som finns på min hemsida. För det är mycket nytt som man måste lära sig om vad det är för mat vi äter och köper. Jag ser på henne att hon nästan är generad över sina drickor när jag berättar om alla de koncentrationsproblem som socker orsaker för våra barn och säger att hon ska lägga tillbaka dem.
- Nä, du gör som du vill, svarar jag leende. Jag vill ju inte att hon ska må dåligt eller ha dåligt samvete för att hon köpt dricka men däremot tycker jag det var ett fantastiskt möte mellan mig och en person som jag vet inte vet, det jag vet!
Hoppas hon kollar på min sida och min blogg! :-)
Nu lyser solen och värmer både jorden och människorna och naturligtvis måste jag så! Bestämde mig häromdagen om att jag ska testa att så blomkål i mina pallkragar i år. Det är relativt dyrt med blomkål så kan jag spara lite på att odla egen så är det ju bra också. Egenodlat smakar bäst! Några stora säckar jord har inte kommit till ICA än så det blev två mindre påsar med ekologisk blomjord. Kan ju inte bli bättre att förså i faktiskt!
Så nu är det sått:                  









Blomkål, Gula tomater som ska hänga i en ampel och en kruka med röd basilika! MYS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar