söndag 17 juni 2012

LCHF-Bröd a la Maria

Jag har bakat min variant på LCHF-brödet som ligger både på min blogg HÄR för att jag inte klarar för mycket fibrer, inte ens enligt LCHF, pga min gastric bypass-mage, antagligen. Så jag har bytt ut linfrön, redan från första gången.
För någon vecka sedan köpte jag cocosmjöl i en hälsokostaffär inne i femman så jag testade att baka med detta i brödet.
Så här ser mitt recept ut:
1,5 dl cocosmjöl
1,5 dl parnötsmjöl (jag mal mitt själv)
1 dl sesamfrön
0,75 dl hasselnötsmjöl (jag mal mitt själv)
0,75 dl mandelmjöl (jag mal mitt själv)
0,5 dl fiberhusk (tror att jag kan skippa det egentligen för "smeten" blir ganska torr ändå)
2 tsk bakpulver
1,5 msk matkryddor (kan uteslutas)

Blanda alla torra ingredienser i en bunke och se till att det är väl blandat. Jag använder en stor visp för att göra det.

Ta en ny skål, helst i glas eller stålfritt:

50 gram smör (eller hälften cocosolja) - värm på svag värme i en kastrull på spisen
1 dl creme fraiche (kan även använda turkisk youghurt)
250 gram keso (det är en liten burk)
6 ägg

Knäck äggen först och vispa upp dem, sedan vispa i creme fraichen. Häll i keson och det smälta smöret. Vispa ihop det.
Häll i de torra ingredienserna och blanda med en trägaffel, vispen orkar inte blanda detta.

Smörj en brödform med smör och använd något som strö - tex något av nötmjölen tex. Jag använder malda valnötter.

"Häll" över smeten i brödformen och grädda i 60 -80 minuter i 175 grader. Du ser när brödet får fin färg att det är färdigt.
Vält upp det på en skärbräda eller galler och täck det med en bakduk tills det svalnat.
Jag förvarar mitt bröd i bakduken i kylskåpet. Skär upp 1-2 skivor och rosta dem gärna när du ska äta det.
Du orkar säkerligen bara äta max 2 skivor av detta bröd som är väldigt energifyllt.
Så här ser mitt bröd ut - jag bakar ofta dubbel sats, då mina söner äter det här med stor aptit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar