onsdag 13 juni 2012

Fint kött och mindre fint kött

Jag skulle verkligen vilja ha råd att köpa ekologiskt kött, från tex Gröna gårdar -nötkött av djur som äter spannmålsfritt. Men har man inget jobb, kan man bara drömma om det, så jag köper det kött som erbjuds i lågprisvaruhandeln, även om jag inte köper "mörat, kryddat, marinerat" så är det ändå inte samma kvalitet som eko-kött, det vet jag ju.
Men i fredags ville jag ändå skämma bort mig själv lite. Gick till ICA och stod länge och lurade på vilket kött jag skulle köpa. En Entrecote skulle jag ha! Eko-köttet kostade över 200 kr kilot så det kändes lite för dyrt, så det fick bli Icas eget naturbeteskött, en bit på 330 gram för en 50-lapp. Då kände jag mig lyxig! Den såg stor ut så jag betvivlade att jag skulle få i mig hela på en gång men ja, varför inte middag till två dagar?
Väl hemma lade jag den i pannan med smör, peppar och salt! Åh, det LUKTADE helt underbart!
Vilken skillnad på bara lukten! När köttet var färdigstekt så var inte köttbiten 50% mindre som jag brukar upppleva att billigt kött blir. Det "blödde" inte köttsaft mer än lite, litegrand!
Jag gillar inte rått kött så denna entrecote fick bli genomstekt och jag var lite rädd för att den skulle bli torr, som allt nötkött lätt blir.
Men icke! Den smakade gott, den var mör och jag blev mätt på hälften! Inte ens när jag eftervärmde resten av köttbiten dagen efter var den torr. Det här tänker jag skämma bort mig med någon gång ibland när ungarna inte är hemma! Ha ha, mitt "nya" fredagsmys!
Har även testat ett, för mig nytt, livsmedel också: Butter Nut-squash. Kolhydraterna ligger på ca 4,8 g/100g så det känns ju okej enligt LCHF. Det är ju inte bara jag som äter LCHF utan sönerna också.
Googlade och hittade två varianter på att tillaga denna pumpa - som soppa eller ugnsbakat. Jag valde ugnsbakat. Hittade ett recept på ugnsbakad butternut med valnötter och fetaost som lät tilltalande. Jag kan ju aldrig följa ett recept till punkt och pricka utan det blev ugnsbakad butternut, aubergine, paprika, vitlök, färska små lökar, valnötter och fetaost. Började med att rosta butternuten first med salt, peppar, olja medan auberginen fick ligga i salt. Tog ut formen och lade i resten av grönsakerna och när allt var nästan klart strödde jag över valnötter och fetaost och lite smör.
Till detta åt jag stekt fläskfilé och en msk creme fraiche (ungefär). Det funkade helt okej! Butternuten smakar som ett mellanting på morot och sötpotatis. Så här såg min portion ut:
Jag fick tyvärr äta ensam, då båda sönerna inte var hemma men idag åt även Adam av det. Han petade bort de andra grönsakerna men åt butternutten och trodde det var morot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar