lördag 23 juni 2012

Midsommar och sånt...

Det känns som jag har firat midsommar/ sommarsolståndet i flera dagar fast kanske inte på det viset som andra gör.
I onsdags var jag ute och fotade nere i Läravjedalen. Planen var att gå till Hjällbo men jag kom inte så långt med tanke på att jag stannade var 100:e meter för att fota, så när jag kommit ungefär 25% av den tänkta sträckan, hade solen gått ner så långt att den inte nådde ner mellan träden. Det roliga med att gå ut så här på kvällen är att jag träffar folk ute, både motionärer och hundrastande människor. Man stannar och pratar med varandra och det är riktigt trevligt! Här är ett av de foton jag tog denna kväll:
Jag testade att fota HDR med min macrolins och måste ju säga att det blev ganska häftiga bilder.
På torsdagen var det ännu mer "firande" - MTV ON STAGE på Götaplatsen med en av mina favoriter sedan många år: Nelly Furtado!
Det hela började vid åtta och jag var där vid halv - ganska mycket folk redan, mest ungdomar naturligtvis.
Jag lyckades i alla fall komma rätt nära scenen och såg Tove Styrke, otroligt seg och tråkig och sedan Loreen som definitivt har mer energi och en fantastisk röst. När Euphoria skulle sjungas så hördes inte Loreen för att alla andra sjöng, högt och ganska "falskt" men det var rätt kul samtidigt!
Sedan skulle B.O.B spela: En JÄTTEBRA rappare...
Jag fick lämna min plats framme vid scenen för jag trodde alla inre organ i min kropp skulle skallra loss. Deras bas var värre än ett världskrig. Det gjorde fysiskt ont!
Jag ställde mig så långt bort jag kunde utan att tappa kontakten med själva scenen och väntade på att denna rappare skulle sluta.
Hade lite flyt för när B.O.B slutade så gick väldigt många hem och jag skyndade mig framåt igen. Sakta men säkert kom jag till ungefär samma plats som jag stått på från början. Nelly började sin konsert och hela publiken gungade, sjöng och dansade, även jag mellan fotona, jag tog. Här är ett av fotona jag tog på denna underbara artist: >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Kom hem vid halv ett och bestämde mig för att jag skulle hålla mig vaken och fota soluppgången på självaste sommarsolståndsnatten.
Drog ut vid halv fyra, solen skulle gå upp 04.01.
Solen gick upp men inte alls där jag stod! :(
Men det var ändå fint ute. Himlen var ljust rosa, fåglarna kvittrade som tokiga och jag såg ett rådjur.
Kom i säng vid halv fem.
Klicka på bilden så blir den större.




Sedan vart det midsommarafton!
Vad äter man när man är LCHF:are och sockerberoende?
Jo, man bestämmer sig i förväg att man SKA äta sill och potatis, precis som alla andra men kanske inte lika mycket som alla andra. Jag köpte även två fina filéer lax.
Min dotter och hennes make kom med sin hund också pga ändrade planer. Det var meningen att de skulle fira midsommar med några kompisar egentligen...vi testade att låta deras hund vara med mina katter och det gick faktiskt jättebra!
Maten bestod av kokt färsk potatis, gräddfil, Pappasill, Senapssill och min egen gräslök. Som alla andra med andra ord!
MEN!
LAXEN!
Jag blev inspirerad av en reklamfilm på teve om att stryka på Philadelphia-ost över och grilla i ugnen - men göra det själv!
Så jag blandade Philadelphiaost med torkade örter på (dill, timjan, rosmarin, kyndel, mejram, basilika, oregano), chiliflakes, svartpeppar och flingsalt och citronsaft. Jag blandade ihop allt med rumsvarmt smör (ca 2 msk) och strök det över hela ovansidan på laxen. Undersidan hade skinn på sig så jag lade skinnsidan neråt i en ugnsform och stekte det i ugnen på 200 grader tills oströran fick lite färg.
Det blev såååå gott! Laxen var jättesaftig och röran smakade underbart! Det var en liten bit kvar när vi ätit färdigt som jag fotade.
Till dessert blev det traditionellt glass och jordgubbar men jag gav mig på att göra egen glass: Gräddglass med lime och citron i. Tänkte att det skulle gifta sig bra med färska jordgubbar och ja, det blev gott och alla åt med stor aptit, även detta.
Recept på glassen:

2 äggulor
3 msk sukrin eller andra sötnings-medel
ekologiskt, osötat vaniljpulver
2 dl vispad grädde
1,5 dl turkisk yoghurt
1.5 mascarpone

Vispa gulorna med sötningsmedlet och vaniljen. Blanda ner yoghurt och mascarponen. Riv skalet från limen och citronen och krama ur saften från dem och blanda ner i glassmeten.
Vispa grädden i en separat bunke och vänd ner (vispa inte, rör ner försiktigt) i glassmeten.
Ställ in det i frysen och ta ur varje halvtimme under 3 timmar och rör i den försiktigt.
Har du en glassmaskin så är det ju lättare och snabbare men det har inte jag. Jag gjorde dessutom dubbel sats för vi var så många och alla älskar glass!
Naturligtvis blev jag sugen på allt möjligt efter denna kolhydratchock på sill och potatis så jag avslutade kvällen med tre kokta ägg, mosade med smör, även sonen gjorde samma sak.
Så idag vare sig bubblar magen eller jag är sötsugen. Har kommit fram till att det defintivt är det bästa alternativet när man känner suget: ägg med smör!
Idag blir det stekt ryggbiff med gratinerade auberginer med philadelphiaost blandat med röd pesto, måste testa hur det funkar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar