söndag 17 juni 2012

Mandelsmör

Har noterat på flera LCHF-bloggar att mandelsmör används, framför allt till redning av såser och även i olika bakverkt.
Kollade på LCHF-butiken vad man får betala för en burk mandelsmör: 85 kr (plus frakt)
Eftersom jag har den åsikten att jag köper inget som jag faktiskt kan göra själv så funderade jag på hur detta smör framställs.
Goolgade runt och fann flera recept med både socker och lite annat mojs i som jag inte vill ha men principen är den samma för alla nötsmörer: MALA!
Jag köpte en påse mandlar 200 gram på ICA för 22 kr.
När jag kom hem skollade jag dem. Man lägger dem i en kastrull med vatten och när vattnet är varmt så häller man av vattnet, spolar lite kallt vatten på mandlarna och "snäpper" ut dem på hushållspapper eller en handduk.
Jag slängde i mandlarna i min matberedare och sedan var det bara att köra!
Stoppa efter en stund och skrapa ner det som åker upp och som lägger sig i kanterna och så kör man igen och igen....och ja, jag vet inte om det är min matberedare som är kass men det blev väldigt finmalet men inget smörigt över det hela. Så jag började addera lite svensk, kallpressad, ekologisk rapsolja och lite cocosolja - en tsk i taget, tills jag kände mig nöjd.
Jag smakade på det, som det var och ja, det är GOTT!
Nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med det också! Ha ha! Men har redan i huvudet att man kan lägga i en sked eller två i tex en bärsmoothie utan yoghurt i - bär, vatten, mandelsmör, lite mer cocosolja kanske och dricka på morgonen. Nu finns det ju så mycket färska bär så det är ju bara att testa sig fram!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar