fredag 1 juni 2012

Gastric Banding

Får ett mail från en vän som funderar på att göra en operation för att få stopp på sin övervikt. Hon är LCHF:are men lyckas ändå inte riktigt.
Frågar mig vad jag tycker om denna form av operation och jag blir mörkrädd!
Googlar lite över denna form av operation och hittar följande tråd på ett forum:
Terapisnack
Ser kommande kommentarer:
"Gick upp i vikt ändå"
"Bandet flyttade på sig"
"Maten fastnar"
"Ingen eftervård"
"sluta med dricka och socker"
"små portioner"
"kunde inte äta, kräktes upp allt..."
"matmissbrukare faller tillbaka på ett eller annat sätt..."
"snodden åkte upp och växte fast..."
Man blir ännu mer ledsen när man hittar bloggar som berättar om helvetet att leva med Gastric banding:
BLOGG om Gastric banding

SLUTA STYMPA ERA KROPPAR!!!!
Man kan INTE operera bort matmissbruk!
När man opererar sin mage för att äta mindre så går ju kroppen in i samma status som SVÄLT!
Minns hur det känns att svälta sig!
Kaloridieter, fasta, dricka shakes för att minska i vikt =
sur, trött, ledsen, hungrig, sugen, deprimerad.

SAMMA KÄNSLA!

DET FINNS INGA GENVÄGAR!!!!

Det närmaste genväg jag kommit under HELA mitt liv är:
LCHF

Det räddade mitt liv!

2 kommentarer:

  1. Tack för ett tänkvärt inlägg. Jag håller med dig om att matmissbruk inte kan opereras bort. Man behöver hjälp för att tillfriskna från sitt matmissbruk vilket ofta är ett sockerberoende. LCHF och 12 -stegsprogrammet är det som räddat mig från att ta livet av mig pga ångest, självförakt och depression som följd av mitt alkohol- och matmissbruk.

    http://mia-ettunderbartliv.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad strongt av dig att lyckas ta tag i det och söka hjälp. Tänk om alla missbrukare orkade det eller ens vågade tänka den tanken - oavsett missbruk. Det är så lätt att säga: - Jag är sockerberoende men jag trivs... :)

      Radera