torsdag 28 juni 2012

Kött och stroke!

Nu svämmas bloggarna över av inlägg om gårdagens lilla headline: Mer kött ger dig ökad risk för stroke!
HÄRREGUD!
Tom på min FB-sida ramlade det in delade länkar till detta inlägg Proteindiet ökar risken för stroke på svt.se
med kommentaren: Det ska vara lagom. Bra mat kan ge hjärtinfarkt...

Eh, bra mat kan ge hjärtinfarkt? Då är den väl inte bra?
Kommenterar tillbaka inlägget med diverse länkar om att DN bytt rubrik från "LCHF" till "protein/kött" och vem denna Adami är bland annat som är inhyrd av flera stora livsmedelsjättar, bland annat Coca Cola men när såg vi senast en rubrik som sa: LCHF har rätt: Man kan få en stroke av socker, tillsatser och miljögifter?

Nyhetsmorgon med Claude och Sundberg
Lyssnar med stora öron när dessa ska debattera om gårdagens rubriker och som ALLTID så får jag totalt spatt när jag lyssnar på denna Claude Marcus.
"Så länge man går ner i vikt så spelar det ingen roll vilken diet man använder men det är direkt farligt att äta enligt sådana dieter (LCHF) om man är normalviktigt..."
URSÄKTA?
Så, vad menar människan?
Att så länge jag är en tjockis kan jag äta vad skit som helst men är jag normalviktig så måste jag passa mig?
Kan då denna "studie" baserats på alla de där normalviktiga som inte kan äta tretton kg kött om dagen för de behöver inte gå ner i vikt och det är därför som de fick en stroke?
Man kollade hur många mikroprocent protein de åt mer än andra i samma studie...kollade man i övrigt vad de åt?
Jag menar, hur många procent tillsatser, mediciner, stress, sociala förhållanden, miljögifter osv som de blev utsatta för under samma tid...och vilka är dessa kvinnor? Dog dom? Dom åt mindre kolhydrater sedan 16 år tillbaka...i vilken form? I form av socker - som i godis eller i form av bröd eller vad?

Att koppla ihop köttätande med LCHF är fortfarande FEL!
Jag äter inte mer kött än förut - det har jag inte råd med och det är kvaliteten på fettet jag ändrat mest av allt - från light till "normalt"
- ingen matlagninsgrädde på 15% med miljögiftsrapsolja, modiferad strärkelse, glukosprodukter osv mot ren, vanlig, naturlig grädde
- det flytande margarinet gjort på rapsolja till vanligt, normalt, rent smör
- jag har bytt allsköns rapsolja mot cocosnötsolja
Jag försöker äta någon köttbit som är ekologisk när jag har råd istället för ommärkt, gammal köttfärs från ICA...
De kolhydrater jag tagit bort är i form av potatis, pasta, ris, majs, spannmål och rent socker i olika former - och ersatte jag detta med mer KÖTT? NEJ! Med MER GRÖNSAKER!
Så här såg min middag ut igår:
Jodå, det finns kött - under spetskålen i form av köttfärssås, vare sig mer eller mindre än förr i tiden. Det som är utbytt är just pastan mot kålen. Jämför näringen i pasta med kål och jag får i mig mer näring i form av vitaminer, vattenlösliga fibrer, mineraler och dessutom inte känner mig uppblåst, trött och jäst efteråt.
Jag får inte samma dumping pga min magsäcksoperation av denna mat än om jag ätit det med pasta, som fick mig ofta att både dumpa, kräkas och bli mer eller mindre medvetslös av trötthet efteråt.
Jag gillar inte att bli häcklad av mina vänner på FB när de tycker att LCHF är rena modedieten som kommer få mig att dö i en hjärtattack eller i en stroke - den dagen jag dör så är det pga andra orsaker: Alla de miljögifter, tillsatser, stress, avsaknad av ekonomisk trygghet, kärlek och singelliv och som grädde på moset min magsäcksoperation - det är vad som kommer förkorta mitt liv. Däremot är jag övertygad om att mina barn tar med sig mina vanor, kunskaper in i sina vuxenliv och inte utsätter sig själva eller sina framtida barn för samma dumheter som jag utsatt mig för.
När jag flyttade hemifrån som 16-åring (ungefär den tiden då denna omdebatterade forsking skulle ha börjat) levde jag på snabbmakaroner, margarin, pulversåser, pulvermos, pulver, pulver och pulver...man kan ju fundera på hur många av alla "vanliga" människor gjort sin egen bearnaisås, potatismos, köttbullar osv idag?
När sonens flickvän, 19 år gammal, inte vet att man kan göra sin egen majonäs osv
Nä, häckla på om LCHF om ni har lust, gnäll över grädden, smöret och köttet men sluta kalla LCHF för en diet och framförallt en MODEDIET - det är tvärtom - dagens kostrekommendationer är den modediet som fått folk att bli sjukare, tjockare och trögtänktare!
Mvh
RÄTT FÖRBANNAD

1 kommentar: