måndag 18 juni 2012

Dumma tjockisar!

Vad ser du på bilden?
Vad tänker du när du tittar på varje enskild bild?
Vad känner du när du ser bilderna?
Vilka ord, känslor, åsikter får du när du tittar på varje enskild bild?
Om man googlar på de olika typerna av bilder så får man en tydlig bild av vilka känslor och åsikter de olika bilderna väcker...
Droger: Elände, depression, hemlöshet,  död, kriminalitet, våld och olika sidor för stöd och hjälp för att komma ur droghelvetet.
Samma sak när det gäller tabletter, som på sätt och vis är precis samma problematik som narkotika.
Googlar man på alkohol så finns det två kategorier: Fest, glädje, sällskap, finsmakare, tips om olika alkoholsorter som passar att äta ihop med olika sorters mat. Den andra kategorin är precis som med droger: Elände, depressioner, missbruk och stöd. Det finns även en humoraspekt på bilder med festande människor som gör tokiga saker medan de är fulla. Det kan man inte hitta när man söker på droger och tabletter.
Söker man på matmissbruk hittar man massor med tjocka människor som vräker i sig mat, oftast hamburgare eller liknande snabbmat: feta, fula, äckliga, smutsiga (matslafs), ointelligenta, karaktärslösa, fattiga, okunniga människor och många sidor med "pekpinnar" som att man ska äta hälsosamt och sluta stoppa i sig "dumheter". Inga sidor med stöd att komma ur sitt överätande mer än att man ska TÄNKA på vad man ska äta och en massa rekommendationer om vad man ska ÄTA istället!

Just det - ÄTA!

"Äta bör man, annars dör man"

Det är nu helvetet börjar med att inse att om man INTE byter matvanor så är man: Fet, ful, dum, förlöljligad, betraktad som lat, karaktärslös och oattraktiv på alla möjliga sätt.
Du får veta att det är DIG, det är fel på och ingen annan kan skyllas för de matvanor du skaffar dig. Är du ett barn så kan man ju skylla på de dumma föräldrarna men inte ens där är alla överens om att det är föräldrarnas fel till 100%. Många föräldrar skyller ifrån sig också och säger att de inte har en aaaning om varför deras barn är feta.
Var det verkligen mitt fel att jag började bli tjock som barn? Eller var det mina föräldrars fel?
Eller var det något annat?
"Socker är en lika stark drog som kokain, för hjärnan"
Om man har det i tankarna, då kanske man inte kan skylla vare sig på sig själv eller på föräldrarna.
Vems fel är det att någon blir narkoman?
Vems fel är det att någon blir alkoholist?
Vems fel är det att någon blir tablettmissbrukare?
Vems fel är det att någon blir matmissbrukare?
Är det någon skillnad egentligen?
Ändå bemöter vi dessa olika människor så olika.

Det finns MASSOR med teveprogram, både från Sverige och från andra länder (främst England och USA), som tex Biggest Looser, Du är vad du äter, Älskling, du har blivit en tjockis etc.
Det dyker upp nya varianter på samma tema, om och om igen.
Tjockisen visas upp när h*n vräker i sig kakor, godis, pizza, mackor, hamburgare, snacks och sköljer ner det med massor med läsk och kanske tom sprit. Man suckar över dessa dåliga matvanor och skickar personen till doktorn som väger, mäter och tar prover och talar om att personen är TJOCK och om h*n inte byter sina matvanor NU så kommer personen dö av någon sjukdom.
Japp, då var det KLART!
Nu kommer en coach in i personens kök och pekar på ALL mat som finns i huset och med pekfingret kastar ut allt på ett bord och tjockisen gråter över hur DÅLIG person h*n är. Hur kunde det här hända????
För att förnedra tjockisen lite till så slänger man in människan på ett gym och visar närbilder på hur tjockisen flåsar, svettas, grinar och rasar ihop över tio minuters fysisk aktivitet.
Sicken katastrof!
Det bästa brukar vara när tjockisen ska klara av att byta matvanor och träna själv i några veckor för att sedan låta coachen ta tjockisen på bar gärning när h*n stoppar i sig ett helt paket kakor, filmat med...?
Men, inget dåligt som inte slutar jättebra - efter ett antal veckor eller månader så får man möta tjockisen några kilon och centimetrar mindre och det jublas över hur SNYGGA, HÄLSOSAMMA OCH DUKTIGA de är!
Tjockisen jublar också...
Sedan lämnar teveteamet tjockisen...
Vad händer sedan då?
Jag antar att några klarar sig men jag anar att de som inte klarar det, aldrig kommer till något "vad-hände-sedan-program" på teve.

"Äta bör man, annars dör man"
Hur lär man sig att byta matvanor och samtidigt sluta missbruka? Alla måste ju äta - även tjockisar!
Var hittar man styrkan till att säga nej till allt som gör dig fet och sjuk?
Om jag vill sluta dricka alkohol kan jag undvika Systembolaget, fester och krogen.
Om jag vill sluta använda droger kan jag undvika langare och platser där droger förekommer.
Om jag vill sluta knapra piller kan jag undvika läkare och Apotek.
Men jag kan inte undvika mat - jag måste ju äta!
Varje dag blir en matmissbrukare utsatt för sitt missbruk - överallt!
Vi drunknar i matreklam, matböcker, mattidningar, matprogram matlagningskurser - tom matlagning i skolan på schemat.
Tänk dig själv om du vägrar gå på Hemkunskapen i skolan för att man inte VILL baka en sockerkaka och smaka på den?
SKOLK!
Vi drunknar i bantningsreklam också - Viktväktare, Camebrigde, Nutrilett och alla möjliga och omöjliga metoder som kostar massor med hysteriskt mycket pengar.
Jag testade att googla på ordet "banta" - Ungefär 2 640 000 resultat (0,19 sekunder) och det var på svenska!
Det nya "svarta" är LCHF påstås det. Sakta men säkert har LCHF blivit mer och mer accepterat och det börjar dyka upp kommersiella intressen även inom detta område: Allt från carb-blockers till färdigkokta ägg på Pressbyrån.
INGENTING är heligt om man kan sälja det! Eller hur? Nu kommer det olika metoder på LCHF också - man börjar räkna både kalorier och kolhydrater och väger varenda gram man äter och ställer sig på vågen varje dag med måttbandet i handen.

Jag blir så TRÖTT!

LCHF är ingen bantningsmetod - det är ett klargörande att leva efter vad din kropp är genetiskt skapad för att äta - INGENTING ANNAT!
Att man går ner i vikt på LCHF är rena bonusen och effekten av att man utesluter det som gör kroppen till en missbrukande sockernarkoman.
Jag blev av med mitt matmissbruk när jag tog bort drogen ur min mat men ingen kan säga att jag inte blir utsatt för sug varje gång jag går in i en mataffär, kiosk, restaurang eller fest. Eller att jag inte blir sugen när jag ser reklam, läser tidningar, ser alla matprogram och recept.

När jag ser bilder på tex Almondys senaste tårtor med mousse så gör det ONT i hela mig!
Jag vill bara haaaaaaa!
Hur lyckas jag motstå detta goda då?
Ja, det räcker med att läsa ingredienserna för mig:

Socker, vatten, vegetabiliskt fett, äggvita, glukossirap, kakaosmör, skummjölkspulver, mandel, aprikoskärnor, sockrad kondenserad skummjölk, förtjockningsmedel (modifierad stärkelse, gellangummi), citron (4%), stabiliseringsmedel (sorbitol, cellulosa gummi), emulgeringsmedel (sojalecitin, mono- och diglyceriders mjölksyraestrar, mono- och diglycerider av fettsyror), arom, surhetsreglerande medel (citronsyra, natriumcitrat), färgämne (lutein), mjölkpulver, smörfett, mjölkprotein, vasslepulver, ytbehandlingsmedel (shellack), laktos, salt, kakaopulver. Innehåller mjölk, ägg, sojalecitin, mandel. Kan innehålla spår av jordnötter.

Blev du sugen nu? Jag blir äcklad över alla tillsatser - jag vill helt enkelt INTE äta allt detta för att tillfredställa mitt sockersug. 
Testa själv och läsa ingredienserna i det du stoppar i dig - det kanske fungerar på dig med och ja, det här är LCHF! 
Ren mat, riktig mat - mat som du är genetiskt skapad att äta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar