tisdag 17 januari 2012

Domoda - Gambiansk jornötssmörsgryta

Middagsplaneringen från igår var att göra en LCHF-variant på Domoda, som jag lärde mig att laga när jag var gift för hundra år sedan. Blandningen mellan jordnötssmör, citron, chili och tomatpuré är helt fantastisk och ibland lagar vi detta för det är hemskt gott!
Hittade ett rent jordnötssmör igår på ICA för 30 kr och i denna är det BARA jordnötter och havssalt! Sjukt god!
Jag hade köpt fläskfilé från NZ på Netto för några veckor sedan så det blev fläskkött istället för kyckling som man brukar tillaga Domoda på.
Strimla köttet och fräs det med lök, vitlök, peppar, chili och lite salt. När köttet fått färg häller du på vatten och citronsaft (ca 1-2msk) så det täcker köttet och ta ca 2 msk tomatpuré och lika mycket jordnötssmör. Det ÄR en hel del kolhydrater i jordnötter (ca 15g/100g) men om man tänker på hur mycket man äter av hela grytan så kan man äta med gott samvete någon gång då och då! I orginalreceptet har man i potatis och morötter men jag har uteslutit det och ris är också inget vi äter längre, så det blev strimlad vitkål som fick puttra tillsammans med såsen. Vill man lyxa till det kan man ha i lite creme fraiche, vilket vi hade idag.

Det blev supergott, som vanligt, saknade inte vare sig ris, potatis eller morötter för det är själva såsen som är så himlans god!
Testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar