tisdag 10 januari 2012

Stroganoff?

Den eviga frågan dagligen är väl: - Vad ska vi äta idag då?
Jag brukar fråga mina barn detta för det är ju inte precis varje dag som man själv känner att idag vill jag äta xxx!
Igår blev det currykyckling med blomkålsris och ja, jag är lite gasig idag men det gör inget, vet att det släpper rätt fort. Skillnaden är att den där tunga, trötta känslan man drabbas av när man äter mat med ris och pasta inte infinner sig överhuvudtaget och som den gastric-bypassopererade person jag är så drabbas jag av det som kallas för dumping, om jag äter fel eller för mycket. Det händer nästan aldrig sedan jag bytte mina matvanor. Man får ju också veta inför dessa operationer att man ska undvika fet mat för det triggar just dumping. Det kan jag ärligt säga att det inte gäller för mig sedan jag bytt mina matvanor. Har ju också sedan många år drabbats av någon form av kramp som är grymt jobbigt, det börjar med ett pirr i munhålan, ungefär som när man drabbas av hastigt illamående och om jag inte dricker vatten direkt så kör det som knivar genom ryggraden och upp i munnen och jag mår fruktansvärt illa. Det gör rent ont! Dessa kramper kommer fortfarande men sällan i samband med att jag ätit utan oftast när jag har ätit värktabletter, t ex Diklofenak som är det enda som funkar på mig när jag drabbas av migrän. Som tur är får jag sällan migrän men när det händer så vet jag att jag också får kramp. Vet fortfarande inte orsaken till denna kramp men är något jag antagligen får leva med.
Okej!
Vad ska vi äta imorgon? Idag blir det fisk med spenat och ägg - det bestämde jag redan igår.
Oliver önskade sig Korv Stroganoff och jag blev lite fundersam på vad vi skulle äta till. Man brukar ju äta ris eller pasta till det och bara sallad eller äta blomkålsris igen känns lite fel. Så hittade jag det här igen:
 LCHF-tagliatelle 
Korv är ju inte heller särskilt LCHF-vänligt så jag tänker faktiskt göra orinalet - Biff stroganoff! Minns när jag lagade denna rätt för första gången i mitt liv. Det var när jag gick Restaurang - och storhushållsutbildningen på AMU i Lycksele som 20-åring. Jag "glömde" vattnet i maträtten och när lärarna smakade på den så blev den så poppis att jag fick göra den igen på beställning.


Ingredienser till Biff Stroganoff:
4 portioner

500 g mört nötkött av filé, biff eller rostbiff
2 msk smör
1 gul lök
200 g färska champinjoner
1 msk tomatpuré
2 msk fransk dijonsenap
1 burk krossade tomater
1 krm svartpeppar
1 tsk salt
3 dl smetana (sur tjock grädde) eller 1 dl gräddfil + 2 dl crème fraiche
0,5 tsk salt
1 krm svart eller vitpeppar


På Wikipedia står det följande:

Biff Stroganoff är en maträtt med rötter i Ryssland, skapad av en kock som vann en matlagningstävling i S:t Petersburg med denna rätt.[källa behövs] Rätten är uppkallad efter ovannämnde kocks arbetsgivare, greve Alexander Sergejevitj Stroganov (1733-1811). Enligt historien var greve Stroganoff tandlös på äldre dar och hans betjänt tvingades skära köttet i små strimlor. Men det är konstaterat att både namnet och receptet fanns före det.

Det är omtvistat huruvida rätten skall innehålla tomatsås eller ej, men nötkött, svamp, fransk senap och smetana (sur tjock grädde) bör dock ingå. Det sistnämnda kan ersättas av crème fraîche eller gräddfil.

Jag kan bara säga att har ni aldrig ätit/lagat Biff Stroganoff så uppmanar jag er att prova - det är otroligt gott och Korv Stroganoff är bara en blek kopia! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar