måndag 2 januari 2012

Nytt år och ny energi

Kan ju ärligt erkänna att jag inte alls känner mig som en Duracellkanin, även det är det man brukar tala om att man känner sig som när man skippar kolhydraterna i kosten. Det beror nog mer på min livssituation än på vad jag äter: Arbetslös på vintern är ingen direkt energikick. Men jag är ju också gastricbypass-opererad vilket i sin tur innebär att min kropp inte tar upp vitaminer och mineraler lika bra som en "vanlig" person.
Så nu tog jag tag i att beställa lite kostkomplement i form av D-vitaminer och Multivitaminer. Kollade på Kostdoktorns hemsida och hittade följande:

D-vitaminer  och Komplement med Järn  - total kostnad 288 kr. Väl investerade kronor med tanke på hur viktigt det är med just ett intag av extra D-vitaminer för oss bleka/solhungriga nordbor.
Brist på D-vitamin kan inte bara göra dig väldigt trött utan även deprimerad utan även öka risken för blodproppar.
Du kan läsa mer om det här: D-vitaminers effekt 


Jag har inte avlagt några nyårslöften för jag tycker det är rent idiotiskt att lova saker och sedan ha dåligt samvete resten av året för att man inte lyckas följa dem.
För mig har ju mitt avgörande val att sluta äta kolhydrater och stoppa mitt sockerberoende redan gjorts - för mig handlar det mer om att fortsätta på det vägen.
Visst, jag kunde ju sluta röka men jag är inte redo för det ännu med tanke på att jag har ungefär 30 kg till att gå ner i vikt. Vågen står still sedan i våras så det gäller att hålla motivationen på hög nivå vilket faktiskt inte varit något problem.
Det räckte ju med att dricka Bailys och äta söt sill i julas för att kroppen och då framför allt magen skulle tala om att "DET HÄR MÅR JAG INTE BRA AV".
Jag märker ju inte bara på mig själv hur jag mår utan även på mina barn och vilken skillnad det är här hemma när de äter min LCHF-mat och när de äter utanför hemmet och kommer hem och klagar över hur dåligt de mår av det.
Jag var ute och festade på nyårsafton med min väninna och drack whiskey med Cola-light och dagen efter när alla andra tryckte i sig pizza och annan snabbmat så åt jag en bastant frukost på ägg, skinka, ost, majonäs och tomat. Senare på kvällen åt vi gräddstuvad Rödkål och skinka och för att undvika sockret som finns i senapen, malde jag senapsfrön och blandade med majonäs:
Det är faktiskt socker i den här också men jag inbillar mig att det är mindre i alla fall och söt är den inte! Adam valde att äta den också fast jag ställde fram den söta. 
Så just nu räcker motivationen med att tänka på hur svullen jag blir av att äta kolhydrater för att klara av att låta bli dem. 
I ugnen står en färdig Anka i min Romargryta som vi förhoppningsvis kan äta idag eller i morgon. Det beror mest på hur många som är hemma. Har ingen lust att göra jättemiddagen om ingen är hemma här. Har aldrig ätit anka men det luktar väldigt gott! Fyllde den med två rödlökar och en limefrukt, som jag först kramade ur saften och gned in på skinnet och sedan saltade, och pepprade med svartpeppar och chiliflingor. Tänkte göra en sås på skyn och servera med blomkål eller brysselkål. 
Nu står den i kylen och väntar på att sönerna är hemma så vi kan äta den. 
Min största nyårsönskan är:
Att kunna äta mat som inte är preparerad med glukossirap, socker och druvsocker (nästan omöjligt)
Att få ett jobb

Mer önskar jag mig inte! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar