onsdag 18 januari 2012

Ugnsomelett

När jag var barn så gjorde både mamma och farmor ugnsomelett med olika stuvningar på. Farmor gjorde ofta räkstuvning på de där små räkorna i en smal glasburk som smakade ljuvligt. Mamma brukade göra spenatstuvning och idag blir det mammas variant och till det blir det rökt lax, som jag köpte på Netto för 39:- paketet.
Ungarna älskar lax och istället för att göra mina spenatlådor med allt i ett så blir det uppdelat idag.
Recept på ugsomelett 


Jag smörfräser den frusna bladspenaten i smör, vitpeppar och salt. När spenaten och det mesta av vätskan har ångat bort häller jag i grädde och creme fraiche, smakar av med peppar och salt.
Klart!

Häll över stuvningen på omeletten och gör små rosor av laxen och lägg runt formen.
Ät gärna sallad till om det känns för "lite" mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar