onsdag 18 januari 2012

Sockersug!

Vet inte riktigt varför men igår drabbades jag hårt av sockersug och så här efteråt tror jag det beror på att jag tagit bort alla "sockerfällor" som jag ändå åt förut i form av sötningsmedel, yoghurt och filmjölk och att jag kastade den 36%-iga "grädden" som innehåller den cancerframkallande tillsatsen Karragenan som jag fortfarande inte förstår anledningen till att man stoppar in för att spara 4% fett i grädde. Jag tror jag alltså har blivit ännu känsligare för socker/kolhydrater än förut, då jag åt mer än jag skulle.
De sista dagarna har jag även ätit mat med högre kolhydratinnehåll än vanligt - Isterband måndags och igår Jordnötssmörsgrytan - det triggade mig ordentligt!
Så jag kände hur rastlösheten och suget efter socker tog tag i mig igår...jag visste knappt hur jag skulle sitta ner!
Jag skrev ut det på Facebook igår att jag hade sockersug och fick en del förslag: Allt från att äta frukt, morötter, ha sex till att borsta tänderna. Instinken sa mig att jag måste äta något som gör mig mätt, så där mätt att jag inte KAN äta något annat, inte ens dricka lite vatten. "Fördelen" med att vara gbp-opererad - det finns ett tak för hur mycket man kan äta vilket gör att om man äter sig proppmätt så kan man inte äta mer om man inte vill kräkas först.
Jag började med att borsta tänderna, även om jag inte tror det gjorde någon skillnad och sedan kokade jag tre ägg som jag mosade med en ordentlig klick smör och stoppade i mig.
Resultat: Proppmätt, illamående och trött så jag gick och lade mig och somnade.
Idag är sockersuget borta och jag är fortfarande mätt från äggen igår.
Så nu vet jag hur jag ska göra när jag får ett sådant anfall igen - äta ägg! Men det är nog bättre att bara låta bli att äta något som triggar mitt sockersug för det ligger där under ytan och lurar, oavsett hur länge man låter bli att äta socker.
Missbrukare är alltid missbrukare, även när man inte missbrukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar