måndag 16 januari 2012

Klart som korvspad?

För några dagar sedan publicerades en artikel i Aftonbladet:
 Processat kött ökar risken för cancer
Ja, det är väl egentligen inga nyheter i själva artikeln men däremot är det ganska "intressant" att läsa kommentarerna under:
- Man får cancer av allt man äter!
- Jag har ätit korv i hela mitt liv och jag har ingen cancer!
- Korv är gott!
Och så vidare...
De vanliga argumenten med andra ord.
Verkar som det egentligen ingen som läser själva artikeln i sig där det står:

"Det är inte köttet i sig i charkuterivaror som korv, bacon och leverpastej, som ökar risken för cancer, utan de ämnen som tillsätts för att öka hållbarheten. Exempelvis nitriter.

Det säger Susanna Larsson, docent i epidemiologi vid Karolinska institutet, till TT.

– Risken är dosberoende. Ju mer man äter, desto mer ökar risken."

Det är TILLSATSERNA i korven, baconet och leverpastejen som ökar risken - inte råvarorna i sig! 

Har du någonsin läst ett korvrecept?
Det består av råvaran kött, kryddor, späck (djurfett) och stoppas i fjälster.
Jag har aldrig läst ett recept där det står: nitrit, färgämen, stabiliseringsämnen, förtjockningsämnen, sockerarter osv..
ALDRIG!
Så varför kan man göra egen korv och äta den utan att dö men inte kunna köpa någon i affären utan alla tillsatser?
Hur smakar en korv som är utan tillsatser?
Vet du det?
Jag vet men det är länge sedan jag åt det. Vi gjorde egen korv när jag var liten och vi slaktade hemma på gården. Jag minns att det var gott!


Samma sak är det med leverpastej! Har du smakat eller gjort egen någon gång? Späck, lök, smör, lever, anjovis, peppar, salt, ägg och grädde.
Hur smakar det? Tror du att du vill köpa den färdiga i affären efter att du smakat på hemmagjord korv och leverpastej?
Nä, för plötsligt dyker det upp smaklökar i din mun som du inte kände förut som kan skilja på tillsatser och äkta smaker.
Nä, du har inte tid att laga egen korv eller leverpastej för du jobbar, tränar, surfar, duschar, tittar på teve osv...ställ teven i köket och testa någon dag!
Du kommer inte ångra dig!

Och du...du får inte cancer eller ens ökar risken för det!

1 kommentar:

  1. Man seger om smålandningar er snåla, men de bliver fan gamla! lever länge som fan...........dom flesta er uppvuxna med hemgjord mat?....... lycka till alla; det er roligt att göra sin egen mat och så smakar den av det den er gjord av; mm vad gott

    SvaraRadera