fredag 24 februari 2012

Blomkålsotto med fisk

Blomkål är en underbar grönsak att ha i maten och igår funderade jag på vad jag skulle göra med den blomkål jag hade i kylen och Koljan jag hade tinat upp. Gratäng? Stekt fisk med mosad blomkål? 
Ibland får man bara följa sin intuition och göra det som faller en in och det gjorde jag igår. 
Jag skivade blomkålen tunt och fräste upp en stor schalottenlök i smör och fräste ihop den med blomkålen. Jag kryddade med svartpeppar, salt och Örtagårdskrydda. Sedan blandade jag i cremefraiche och en sked Dijonsenap och lite citronpeppar. Ställde det åt sidan och tog fram stekpannan och fräste Koljan i smör, vitpeppar, dill och salt. När fisken var färdigstekt och delad i småbitar blandade jag ner fisken i blomkålen och så var det klart! 
Lite färglöst blev det ju, då både blomkål och fisk har ungefär samma färg - men smakerna gifte sig bra med varandra och ungarna tyckte det var jättegott! (Jag med)  
Kolja tillhör torskfamiljen och smakar på ungefär samma vis. Den fiskas oftast utanför västkkusten och är lite billigare än torsken. Tycker att den är precis lika bra och god som torsken, så ni som aldrig smakat, våga göra det! 
Jag brukar ofta bara steka den i rikligt med smör och smaksätta med vitpeppar och salt. Det är väldigt gott! En enkel spenatsallad till räcker långt om man inte har ork att göra mer med maten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar